2. Pláč, smutek

Každý z nás se občas cítí smutný nebo na nás padne špatná nálada. Vzpomeneš si, kdy jsi naposledy plakal/a? A co tě potom rozveselilo? A víš, že umělecká díla také mohou plakat? Co myslíš, je to vždy proto, že jsou smutná, nebo to může být i jinak? Pojďme se na to společně podívat!

Úvod tématu
1. Úsměv
3. Hněv, zloba

Emoce jsou součástí každého uměleckého díla, jen jsou někdy zřetelné více, někdy méně. V této části se budeme věnovat neveselým emocím a pláči, ale věř, že to nebude jen smutné. Napříč staletími umělci vytvářeli obrazy, nástěnné malby nebo třeba sochy. My se zaměříme na renesanci a hlavně baroko. A víš proč? V něm jsou totiž emoce hodně výrazné, umělci mezi sebou dokonce často soutěžili, kdo dokáže vytvořit působivější sochu nebo obraz. Najdeme na nich slzy, pláč, lomení rukama, zoufalství, zkroušenost nebo zadumanost – to vše a mnohem víc mohou být projevy smutku. Samozřejmě baroko bylo i veselé, lidé v 16. až 18. století přece jenom nebrečeli 😀! Chceš se dozvědět, jaké ještě baroko mohlo být? Pojď si rychle vyluštit osmisměrku a hned to zjistíš!

Jaké je barokní umění?

Najdi všechna slova, která popisují barokní umění.

Bez popisku

 Zjisti více: Baroko

Můžeš se ještě podívat, co o baroku a jeho umění soudí udatný Český lev:

A pokud tě baví angličtina, podívej se, jak to bylo s barokním uměním v celé Evropě:

Smutný začátek

My začneme, jak se říká, „od Adama”. Určitě jsi slyšel/a o Adamovi a Evě, prvních lidech, které Bůh stvořil v ráji. A když utrhli jablko ze stromu poznání, byli za trest z ráje vyhnáni. Jak se to odehrálo, si snažil představit italský malíř Masaccio (1401–1428). Na svém obraze zachytil anděla s mečem v ruce, jak nešťastníky vyhání z brány ráje. Adam a Eva pláčou a bědují, Adam si v hanbě zakrývá obličej.

Masaccio, Vyhnání z ráje, 1427.

To ale ještě zdaleka není barokní malba, jedná se o malbu renesanční. To je období mezi 15. a 16. stoletím, tudíž období, které baroku předcházelo. Vznikla v něm třeba právě Mona Lisa, se kterou jsme se společně setkali hned na začátku našeho kurzu, vzpomínáš? Ale zpátky k Masaccovi. Byl velice dobrým malířem jak obrazů, tak nástěnných maleb (= fresek). K nim patří i Vyhnání z ráje, které jsme si právě společně prohlédli. Masaccio byl také průkopníkem perspektivy. Níže se o ní dozvíš víc!

Perspektiva

Je to iluze, hra s naším mozkem a očima, díky níž se věci v pozadí zdají menší a blíže u sebe. Můžeš ji znát například z přírodovědy nebo z fyziky. Třeba tato silnice je nakreslena tak, že se na obzoru zužuje do jednoho jediného bodu. To je perspektivní znázornění. Ve skutečnosti je silnice stále stejně široká, jinak by na konci nebyla vůbec průjezdná.

Ukázka perspektivy.

Když perspektivu objevili malíři v období renesance, stala se velmi oblíbenou a fascinující pro všechny diváky. A tak se postupně rozšiřovala mezi další umělce. Přidala se perspektivní zkratka – zkracování částí těla a práce se světlem. Výsledkem je, že části těla, například nohy Mantegnova Krista, se zdánlivě směrem k nám zkracují, ale ve skutečnosti jsou stejně dlouhé.

Andrea Mantegna, Oplakávání Krista, kol. 1501.

Freska s perspektivou, kterou Masaccio vymaloval v kostele Santa Maria Novella ve Florencii, má jméno Svatá Trojice. Tak se totiž označuje v křesťanství Bůh otec, Ježíš Kristus a Duch svatý, který má podobu holubice. Své diváky tehdy freska ohromila průhledem do architektury, která vypadá, jako by se loď kostela otevírala do skutečné kaple, v níž stojí kříž s ukřižovaným Kristem.

Masaccio, Svatá Trojice, 1425–1428.

Bez popisku

Tip: Masaccio, Svatá trojice

Pokud by ses chtěl/a o této fresce dozvědět více, je k ní i trochu delší video v angličtině, ale neboj se, má titulky a taky ti vše krásně vysvětlí. Tak co, zkusíš se dozvědět něco víc 😊?

„Pravá freska je malba na zeď do ještě vlhké omítky. Znamená to, že musíš malovat hodně rychle a po menších částech, aby ti stěna nezaschla. Pak by se totiž celá malba mohla oloupat, a to by byla vážně škoda!“


Smrt Krista – slzy smutku, nebo ne?

Už u Masaccia jsme viděli ukřižovaného Krista na kříži a u něj stojící další postavy. Je to jedno ze základních křesťanských zobrazení smrti Ježíše Krista. Příběh o něm najdeme v Bibli v Novém zákoně. Kristus byl odsouzen za svou víru, ukřižován a pochován. Po třech dnech ale vstal z mrtvých – toto období dodnes slavíme jako Velikonoce.

Bez popisku

Tip: Bible do telefonu

Biblické příběhy se prolínají uměním dodnes. Pokud chceš obrazům, sochám nebo třeba kresbám rozumět, je dobré tyto příběhy znát. Nemusí to být nuda, můžeš si stáhnout do telefonu aplikaci a dozvědět se třeba o Jonášovi, který strávil tři dny v břiše velryby, nebo třeba o zvířatech, které Noe vzal na svoji archu.

V baroku se umělci snažili zobrazit ukřižování co nejvíce dramaticky. Často malovali krev stékající z Kristových ran, jeho utrpení, ale také se pokoušeli ztvárnit smutek nad smrtí Krista. Ten vyjadřovaly i další postavy – nejčastěji jeho matka, Panna Marie, a také svatý Jan Evangelista, jeden ze čtyř evangelistů, kteří popsali Ježíšův život, zázraky a smrt.

Simon Vouet, Ukřižování, 1622.

Francouzský barokní malíř Simon Vouet (1590–1649) pracoval především v Paříži na dvoře Ludvíka XIV. Do Francie jej však povolal už jeho otec Ludvík XIII., aby pro něj pracoval a předvedl vše, co se naučil během svého studijního pobytu v Itálii, hlavně v Římě. Tam se jezdilo vzdělávat mnoho evropských umělců a nacházela se zde nejlepší díla své doby. A to, co se naučili od umělců, jako byl sochař Gian Lorenzo Bernini (1598–1680), malíř Michelangelo Merisi, známější jako Caravaggio (1571–1610), nebo třeba architekt Francesco Borromini (1599–1667), mohli použít, když se vrátili domů. Vouet maloval obrazy klidné, ale plné barev a děje. Na obraze Ukřižování si můžeme prohlédnout i plačící andílky, těm říkáme také putti (čteme puty a v jednotném čísle je to putto). Ti si utírají slzy do látky, kterou mají jako jediný oděv na sobě.

„‚Mé dítě, můžete se stát velkým králem. Neberte si však ze mne vzor, co se týče mé záliby v budovách a ve válkách.' To poradil Ludvík XIV. svému synovi, protože nejen válkami, ale hlavně svou výstavbou zámku Versailles téměř zruinoval celou Francii.“

Slzy jsou oblíbeným vyjádřením smutku. Takzvané oplakávání někoho zemřelého je právě projevem lítosti a spolu se slzami také smutek pomalu odchází ven z našeho těla. Pro věřící bylo v období renesance a baroka těžké se vcítit do bolesti, kterou prožil Kristus. A právě proto s ním byla často zobrazována Panna Marie, které tekly po tvářích velké slzy. Ty se objevovaly i na sochách – na nich mohly být i skleněné, aby vypadaly více jako skutečné.

Pedro de Mena, Mater Dolorosa, 1674–1685.

Sochy jako živé

Sochaři se už od renesance často snažili dosáhnout co největší živosti soch. Bylo to proto, aby udělali na diváky, tedy na nás, co největší dojem a více je přivedli k víře. Vytvářely se kopie vzdálených svatých míst, jako byl třeba Jeruzalém s hrobem Ježíše Krista, aby lidé nemuseli cestovat tak daleko. V době před více než 700 lety nebylo cestování snadné a daleké cesty byly velmi drahé a nebezpečné. A tak vznikaly kopie těchto míst, které se dodnes nazývají svaté hory. Asi nejznámější takové hory jsou v severní Itálii. Například Svatá hora ve Varallu je i na seznamu světových památek UNESCO. Nachází se na ní více než 800 soch, které jsou v životní velikosti, barevné, a dokonce některé i s lidskými vlasy a skleněnýma očima. Na webu o svatých horách si můžeš projít jednotlivé kaple a podívat se na ně v detailu.

Detail sochy muže z kaple Cesta na Kalvárii, Sacro Monte di Varallo.

Právě soucit s Kristovým utrpením byl cílem mnoha náboženských obřadů, poutí nebo bohoslužeb. Přimět věřící, aby pociťovali stejné emoce jako Kristus, bylo velmi náročné. Doporučovalo se tedy představovat si, že stojí u kříže spolu s Pannou Marií (Kristovou matkou) a prožívají s ní zármutek, jako by byl jejich vlastní. Takže její slzy nebyly jen vyjádřením jejího vlastního smutku, ale také pomocí ostatním najít soucit.

Ferdinand Maxmiliána Brokoffa, Kalvárie, 1717–1720.

Ferdinand Maxmiliána Brokoffa, Kalvárie, detail slz Panny Marie 1717–1720.

Jak se jinak mohlo říkat soucitu s Kristem?

Je to jedno latinské slovo, které historikové a historičky umění používají, a zjistíš ho v tajence křížovky. A taky si v ní můžeš zopakovat, co už znáš.


Proměny pocitů, ale i těla

Není ale jen jedna kniha, která ovlivnila umění, je jich samozřejmě mnoho. Kromě Bible je další důležitou knihou plnou příběhů kniha Proměny/Metamorfózy od antického básníka Ovidia. Je to také kniha (původně tedy spíš 15 svazků) o stvoření světa. Příběhy z ní byly velmi oblíbené v antice, potom v renesanci, ale můžeme se s nimi často setkat i v baroku. Většinou je najdeme ve více uvolněném prostředí – ve výzdobě jídelen, ložnic nebo třeba zahrad. Hlavními hrdiny těchto mýtů (bájných poučných příběhů) jsou zde řečtí a římští bohové a bohyně, kteří stvořili svět a společně s lidmi zažívali mnoho různých příběhů. A v každém z nich se odehraje nějaká proměna. Není to vždy veselé čtení, často jsou to příběhy velmi smutné. A protože jsme v kapitole o smutku, dva takové si ukážeme.

Cornelis Schut, Pýramos a Thisbé, 17. století.

Na této mědirytině je zachycen příběh Pýrama a Thisbé o nešťastné lásce mezi milenci, jejichž rodiny jim nedovolují se spolu vídat. Tato láska tak skončí jejich smrtí. Stejným příběhem se inspiroval později i anglický dramatik William Shakespeare ve slavném díle Romeo a Julie.

„Mědiryt je technika rytí připravené kresby do měděné desky, která se následně obarví a otiskne na papír. Tím vznikne mědirytina. Často se používala pro rozšíření známých obrazů mezi větší počet lidí. Představ si to jako dnešní kopírku, kdy z jednoho originálního obrázku můžeme vytisknout mnoho kopií. Jen v 17. století to trvalo trochu déle 😀.“

Santi di Tito, Proměna Faetonových sester v topoly, 16. století.

Tři sestry Lampezia, Faetusa a Egle oplakávají smrt bratra. Ten neposlechl svého otce Hélia, pokusil se řídit sluneční vůz tažený koňmi po obloze, ale nedokázal koně zkrotit a příliš se přiblížil k Zemi. Tím vyvolal sucho a hlavní bůh Zeus ho za to potrestal smrtí. Sestry byly velice dlouho smutné a trápily se žalem. Zeus je proměnil v topoly a jejich slzy se začaly objevovat v podobě jantaru.


A slzy vystřídala radost

Už jsme viděli příklady barokních maleb z Francie a Itálie, ale co takhle Španělsko? Znáš nějakého španělského umělce nebo umělkyni? V baroku je tím nejznámějším malířem Diego Velázquez (1599–1660). Byl oblíbený už ve své době, pracoval na královských zakázkách a pro významné evropské osobnosti, ale později ho obdivovali také impresionisté nebo autoři ve 20. století.

Bez popisku

Tip: Diego Velázquez, Las Meninas

Asi nejznámějším obrazem jsou dnes Velázquezovy Dvorní dámy (Las Meninas). Obraz je malován z pozice diváka a zároveň je v něm i tvář malíře, což u portrétů většinou nečekáme. Tento obraz se často studuje, točí se o něm spousta videí, bývá upravován do různých vtipů a memes. A také se objevil v jednom díle seriálu Art with Mati and Dada (Umění s Matim a Dadou). Klidně si k videu zapni české titulky, občas mluví trochu rychle. Ale to určitě zvládneš 😊.

Velázquez se také pustil do ztvárnění plačící postavy. Tentokrát není tématem obrazu náboženství nebo mýtické příběhy, ale celé lidstvo. Zachytil domnělý portrét řeckého filozofa Hérakleita, který byl ze světa a z lidí velice smutný a plakal nad nimi.

Diego Velázquez, Herakleitos, plačící filozof, 1620–1640.

K tomuto obrazu patří i druhý, protějškový obraz. Ten tvoří s prvním obrazem dvojici a tyto obrazy se vzájemně doplňují nebo zachycují něco opačného. Tím opakem je právě Velázquezův Smějící se Démokritos. Tento řecký filozof je zobrazený, jak se směje, protože věřil, že svět je dobrý. Oba obrazy měly vybízet k přemýšlení nad dvěma protikladnými postoji ke světu. Ve Španělsku a Itálii byl na počátku 17. století tento námět filozofa obzvláště v módě, často zdobil pracovny a knihovny šlechticů.

Diego Velázquez, Démokritos, 1630.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info