4. Ekonomický pilíř

Každý podnik si dává jako svůj hlavní cíl trvale dosahovat zisku. Tento zisk je také následně využíván k financování společensky odpovědných aktivit firmy. Jaké aktivity dělají společensky odpovědné firmy v oblasti ekonomického pilíře? Kdo jsou zde hlavní stakeholdeři?

Úvod tématu
3. Environmentální pilíř
5. Zavádění CSR do firemní praxe

Ekonomický pilíř

V rámci ekonomické oblasti se od společensky odpovědné firmy očekává jak transparentní podnikání, tak pozitivní vztahy s investory, dodavateli, zákazníky a dalšími zainteresovanými stranami. Sledují se také její dopady na ekonomiku na úrovni lokální, národní i globální (např. prostřednictvím rozvoje zaměstnanosti, budování infrastruktury, boje proti korupci).

Jako příklady aktivit, na které by organizace v rámci své ekonomické odpovědnosti měla dbát, můžeme jmenovat následující.

  1. Celkově důležitým bodem je, aby se firmy chovaly eticky a stranily se korupce. Jako příklad podnikatele, který se choval eticky, je často zmiňován Tomáš Baťa, který ve své obuvnické firmě vždy dbal na potřeby a práva zaměstnanců, zákazníků i celkové společnosti.
  2. Uplatňování principů dobrého řízení (corporate governance) je jedním z podstatných prvků ekonomické oblasti. Jde o vztahy mezi vedením podniku, jeho představenstvem a ostatními stakeholdery. Spadá sem též stanovení strategických cílů a priorit podniku a způsoby jejich dosahování. Přitom se hledí na bezpečí a ochranu vlastníků a jejich investic.

Bez popisku

Tip: 

V roce 2020 se konal první ročník soutěže Czech Best Managed Companies. Best Managed Companies je program oceňující přední české soukromě vlastněné a řízené firmy reprezentující nejvyšší standardy kvality a výkonnosti. Podívej se na 16 nejlépe řízených firem roku 2021 a zjisti o nich a jejich aktivitách více zde.

3. S předchozím bodem úzce souvisí vztahy s vlastníky a investory. Firma by měla dbát na to, aby zájmy jejích vlastníků a jiných investorů byly vždy ve středu dění a aby byli všichni dostatečně informovaní. S investory (akcionáři) je veden trvalý dialog, aby bylo možné dosáhnout sladění jak jejich potřeb, tak potřeb firmy.

4. Velmi důležité jsou také vztahy organizace s jejich zákazníky a dodavateli. Každá firma chce mít se svými zákazníky a dodavateli dobré vztahy, nejen aby mohla dosahovat trvalého zisku, ale i pro udržení dobrého jména. K tomu může přispět prodávání kvalitních a bezpečných výrobků, na které následně zákazníci nebudou potřebovat uplatňovat reklamaci. Když si firmy vybírají své dodavatele, je potřeba dodržovat princip spravedlnosti a rovných příležitostí, aby se někteří potenciální dodavatelé necítili ukřivděni.

5. Dalším důležitým krokem ve společenské odpovědnosti v ekonomickém pilíři je, aby firmy byly transparentní. Firmy by neměly o sobě svým stakeholderům zatajovat žádné informace, ať už jsou pozitivní, nebo negativní.

6. Firmy také musí dodržovat a respektovat ochranu duševního vlastnictví. Pojem duševní vlastnictví se vztahuje například k:

  • vědeckým, uměleckým a literárním dílům,
  • obchodním známkám, jménům, označením,
  • veškerým vynálezům apod.

7. Firmy by se také měly snažit o neustálou inovaci a udržitelnost produktů, které vyrábějí. K tomu se také vztahuje potřeba dodržovat etická pravidla v marketingu a při všech procesech, co se týkají reklamy firmy a produktů, si například nevymýšlet při propagaci reklamou nic, co není pravda.

8. V neposlední řadě se profit pilíře společenské odpovědnosti zabývá nutností, aby firmy byly mezi sebou čestné v konkurenčním souboji.

Tomáš Baťa

Společenská odpovědnost existovala ještě před tím, než tento pojem vůbec vznikl. Jedním z největších průkopníků u nás byl Tomáš Baťa – slavný obuvník.

Už na přelomu 19. a 20. století prosazoval rovné pracovní podmínky, vystavěl mnoho ikonických domků (tzv. dvojdomků) pro pohodlné bydlení svých zaměstnanců, snažil se razit cestu zero waste, v rámci kterého spotřebovávali pro práci i zbytkové materiály a taky prosazoval transparentnost vůči všem stakeholderům. A vydrželo jim to až dodnes!

Bez popisku

 Otázka: Zamysli se nad firmou, kterou znáš, třeba tou, kde pracují tví rodiče.

Hodnotí své dodavatele? Záleží jí na tom, zda jsou slušní a čestní? Platí včas? Jedná férově? Odmítá korupci?

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info