5. Zavádění CSR do firemní praxe
Jakým způsobem probíhá zavádění CSR do firemní praxe? Ukážeme si to na příkladu společnosti LIDL ČR, v.o.s., která se v roce 2020 stala výhercem Národní ceny České republiky za společenskou odpovědnost v kategorii Byznys a taky absolutním vítězem CSR.
Zavádění CSR do firemní praxe
Proces si rozdělíme do pěti kroků:
- Přípravná fáze – závazek managementu
- Identifikace klíčových stakeholderů
- CSR strategie a její naplňování
- Hodnocení CSR
- Komunikace CSR
1. Přípravná fáze – závazek managementu
V první fázi je důležité vzpomenout si, že společenská odpovědnost je dlouhodobou záležitostí a musí se takřka stát součástí firmy. Současně s přípravou je velice důležité zohlednit tyto otázky:
Motivace: Proč bychom měli strategii společenské odpovědnosti zavést?
Hodnocení dosavadního přístupu: Jak se nám dařilo doposud? Kde se můžeme zlepšit? – v této oblasti se využívá tzv. SWOT analýza, která nejen hodnotí současný stav, ale i případný budoucí vývoj. Podle ní se firma rozhoduje, jestli má na uskutečnění podnikatelského plánu vhodné předpoklady.
- S – strengths (silné stránky) - např. rychlý systém reklamací;
- W – weaknesses (slabé stránky) - např. dlouhá čekací doba při pokladně;
- O – opportunities (příležitosti) - např. přenosný skener výrobků;
- T – threats (ohrožení) - např. změna zákaznických preferencí.
Zatímco silné a slabé stránky představují analýzu vnitřního prostředí organizace (zpravidla ho firmy mohou ovlivnit), příležitosti a hrozby analyzují vnější prostředí firmy (zpravidla ho firmy nemohou ovlivnit).
Povědomí: Co o tom zaměstnanci a vedení už vědí?
Stakeholdeři: Kdo jsou a co od firmy očekávají?
Stávající principy: Můžeme je vidět v misi, vizi nebo hodnotách firmy?
Pracovní list
2. Identifikace klíčových stakeholderů
Ve druhé fázi firma zjišťuje, kdo ti stakeholdeři vlastně jsou a jaké jsou jejich zájmy – to je důležité proto, že v každém prostředí se jejich skladba a význam liší, a teda ani strategie CSR nebude vždy stejná. Tyto rozdíly jsou klíčové při tvorbě efektivní strategie, protože ne každý stakeholder má stejný vliv a zájmy, mluvili jsme o tom v první kapitole. Stakeholdeři s vysokým zájmem i vlivem jsou pro firmu klíčoví.
Pracovní list
3. CSR strategie a její naplňování
V této fázi si firma na základě analýzy stakeholderů a dosavadních cílů stanovuje cíle pro strategii společenské odpovědnosti. Ty vytváří podle klíčových oblastí CSR a následně podle nich vytváří strategii a způsob, jakým se bude naplňovat. Každý z cílů by měl mít ještě dílčí aktivity – nejen co bude dosaženo, ale také jak.
Prakticky by schéma mohlo vypadat takhle:
Pracovní list
4. Hodnocení CSR
Aby si firma byla jistá, že strategie je naplňována, musí taky existovat nástroj na její kontrolu. Na to slouží různé mezinárodní normy a standardy, které kromě monitorování, hodnocení a reportování CSR můžou pomoci při jejím zavádění a rozšiřování. Jsou to například Směrnice OECD, které sledují udržitelný rozvoj, obsahují pravidla a doporučení pro odpovědné chování nadnárodních společností a jejich dodržování je zcela dobrovolné. Důležitým principem je otevřenost v podávání informací stakeholderům.
Příklady témat:
- transparentnost v podnikání,
- zveřejňování informací,
- vztah průmyslu a životního prostředí,
- konkurenční boj,
- zaměstnanecké vztahy,
- financování managementu.
Zjisti více: Směrnice OECD pro nadnárodní podniky
Chceš-li vědět více o doporučení odpovědného chování podniků v globálním kontextu, podívej se sem.
Pracovní list
„Víš, že v ČR je nejčastěji využívána série norem ISO 14000 (konkrétně ISO 14001, kterou jsme si vzpomínali v environmentálním pilíři CSR), která se zaměřuje na management životního prostředí?“
5. Komunikace CSR
Komunikování CSR je významným krokem, protože v něm si firma buduje svůj image před zákazníky, veřejností, obchodními partnery, zaměstnanci a místní komunitou. Dobrá komunikace pomáhá firmě, aby byla kromě jiného vnímána jako odpovědná, transparentní a spolehlivá. To se může dít prostřednictvím:
- webových stránek,
- brožurek a letáků,
- firemních časopisů a novin,
- intranetu (soukromá firemní síť),
- firemních informačních tabulí a nástěnek,
- prezentací pro zaměstnance, zákazníky či obchodní partnery.
Jedním z prostředků komunikace je například i Zpráva o udržitelném rozvoji, se kterou jsi pracoval/a.
Pracovní list
Zjisti více: Diskuze o společenské odpovědnosti
Pokud chceš vědět více o společenské odpovědnosti v Lidl ČR, poslechni si třeba ještě tento podcast:
Pokud tě zajímá společenská odpovědnost vysokých škol, podívej se na záznam třeba této diskuze:
Role vysokých škol při vypuknutí celospolečenské krize byla rozebírána v této diskuzi: