2. Dědictví koloniální minulosti – Indie a Evropa v minulosti a dnes
Jak se v historii navazoval kontakt Evropy s Indií a jak zasahuje koloniální minulost do indické současnosti? Kdo byl Móhandás Gándhí a jak probíhala cesta Indie za nezávislostí na Britském impériu?
Proč je důležité poznat koloniální minulost Indie, zajímáme-li se o její současnost?
Indie je již od roku 1947 samostatným státem, přesto je její koloniální dědictví stále přítomné, a to nejen v podobě angličtiny široce užívané ve veřejné sféře či rozsáhlé železniční sítě budované od 19. století pod britskou koloniální nadvládou. Právě v éře britské nadvlády se zrodila myšlenka jednotné Indie, země se starobylou kulturou, která má údajně své kořeny již ve védách.
Z potřeb a myšlenek Evropanů se také zrodil pojem kasta jako označení kategorie pro členění indické společnosti. A konečně také z období kolonialismu pochází pojem hinduismus, který zásadně formuje současnou indickou politickou scénu. Dnešní nacionálně orientované hlasy, které představují Indii jako zemi jednotného „národa“ se starobylou kulturou a zemi jednoho pravého náboženství – hinduismu, jsou totiž ozvěnou vzájemných interakcí a z nich vznikajících konceptů z dob kolonialismu.
První evropští kolonisté v Indii
Příběh evropského působení v Indii však začal již mnohem dříve. Intenzivní spojení Evropy s Indií bylo navázáno díky nalezení námořní cesty do Indie koncem 15. století. V roce 1510 dobyli Portugalci přímořskou oblast dnešního státu Góa, která byla významným obchodním uzlem, spojujícím pobřeží Afriky, Persie, Srí Lanky a jihovýchodní Asie. Zde si Portugalci udrželi svůj vliv až do roku 1961, kdy se Góa připojila k již samostatné Indii. Portugalci s sebou do Indie přinesli nejen svůj jazyk a kulturu, ale také katolické křesťanství.
Ve jménu obchodního zisku
Portugalce v dalších staletích následovali Holanďani, Dánové, Francouzi i Britové, kteří získávali stanoviště, zpočátku přístavy, v různých částech Indie. Hlavním cílem byl zejména zisk z obchodu, který se koncentroval v rukou obchodních společností. Největší moci dosáhla Britská východoindická společnost, která od počátku 17. století získávala vliv nad stále větším územím. Prvním výrazným pokusem některých skupin indického obyvatelstva o vymanění se z této nadvlády bylo Velké indické povstání roku 1857. To však pro nejednotnou organizaci skončilo neúspěšně a vlády se roku 1858 ujal místokrál jako zástupce britské koruny.
Britská Indie a indický reformismus
Následující období tzv. Britské Indie do roku 1947 je charakteristické vzájemnou intenzivní výměnou mezi Západem a Indií. Řada indických intelektuálů hledala cesty k pozvednutí úrovně životních podmínek i vzdělanosti obyvatelstva a zavedení technologického pokroku. Současně mnozí Evropané hledali inspiraci ve starých indických textech, ale také u některých soudobých indických náboženských učitelů.
Theosofická společnost
Theosofickou společnost založili roku 1875 v New Yorku ruská emigrantka Helena Petrovna Blavatská (1831–1891) a plukovník Henry Steel Olcott (1832–1907).
Společnost usilovala o nalezení společných duchovních kořenů napříč kulturami a pro tento projekt si získali řadu příznivců. Oba cestovali po celém světě a několikrát navštívili Indii i Srí Lanku, kde se zasadili o obnovu tehdy zde málo zastoupeného buddhismu. Právě díky působení theosofů se obnovy dočkal i buddhistický chrám v Bódhgaji, místě Buddhova probuzení.
Rámakrišna
Jednou z významných osobností reformního období v Indii byl Rámakrišna Paramahansa (1836–1885), původně bráhman v chrámu bohyně Kálí v Dakšinéšvaru v Bengálsku, kde také prožil své první intenzivní duchovní vize. Ve své náboženské praxi vycházel z úcty k bohyni Kálí jakožto Bohyni Matce, avšak čerpal také z dalších zdrojů a soustředil se na hledání cesty k božskému. Rámakrišna věnoval velkou část života meditacím a stal se významným učitelem, kterého následovala řada stoupenců.
Nezávislá Indie
Cestu k nezávislosti neúnavně a nenásilnými prostředky (ahinsá) budoval indický právník Móhandás Karamčand Gándhí (1869–1948), který upozorňoval na práva nejnižších vrstev obyvatelstva a také na ekonomicky nevýhodné postavení Indie jakožto kolonie britského impéria. Indie totiž sloužila Británii nejen jako zdroj některých surovin, ale také jako velké odbytiště výrobků.
Svou vytrvalou nenásilnou kampaní Gándhí dosáhl ve spolupráci s dalšími politiky vyhlášení nezávislosti 15. srpna roku 1947. Nezávislost však byla provázena podmínkou, kterou vznášeli zástupci muslimů v čele Muhammadem Alí Džinnou, aby byla Britská Indie rozdělena na muslimskou část a část s převahou hinduistů. Administrativní členění, které nastolili v Indii Britové již počátkem 20. století, totiž zostřilo napětí mezi těmito skupinami obyvatel. Krvavý průběh rozdělení bývalé Britské Indie na dnešní státy Pákistán a Indie tak dodnes představuje citlivý moment indických moderních dějin.
Hinduistický nacionalismus
Již od první poloviny 20. století se objevovaly hlasy v rámci indického národního hnutí, které kritizovaly Gándhího postoj jako příliš umírněný a vymezovaly se ostře především vůči muslimům v Indii. K extrémním zastáncům těchto hinduisticko-nacionálních hlasů patřil i Nathuram Godse, který 30. ledna 1948 spáchal atentát na Gándhího.
Nacionalistické postoje zaznívají v Indii jak na úrovni politické, tak na úrovni dobrovolnických organizací. Vládnoucí Bháratíj džanta pártí (BJP) například prosazuje zákony, které mají omezovat možnost přiklonit se k jinému náboženství než hinduismu, což se týká např. náboženských konverzí dalitů. Tentýž názor, doprovázený často také přímou akcí, zastává polovojenská organizace Ráštríj svajamsévak sangh (RSS). Situace se v tomto ohledu od 90. let 20. století bohužel zhoršuje a incidentů namířených proti ne-hinduistickému obyvatelstvu přibývá. Jedním z dobře známých je zničení mešity v Ajódze v roce 1992.
„Při rozdělení Indie na muslimskou a hinduistickou část v roce 1947 byla součástí pákistánského území také část Bengálska v deltě řeky Gangy. Toto území neslo oficiální název Východní Pákistán a v roce 1971 se osamostatnilo jako Bangladéš.“
Zjisti více: Gándhí – mírotvůrce, který nikdy nedostal Nobelovu cenu
„Generace, které po nás přijdou, sotva uvěří, že po zemi mohl chodit někdo takový,“ prohlásil Albert Einstein o muži pravým jménem Móhandás Karamčand Gándhí. Všichni ho ale známe jako Mahátma, tedy Velký duch. Gándhího příběh s důrazem na to, co z něj přetrvalo v Indii dodnes, přibližuje posluchačům pořadu Portréty indolog Zdeněk Štipl.