4. Vzdělávání dětí s PAS

Když dítě dostane diagnózu PAS, může chodit dál do normální školy? Můžou studenti s PAS na střední a na vysokou školu? A jak je to s maturitou?

Úvod tématu
3. Léčba PAS
5. PAS a pohyb

Vzdělání v České republice legislativně upravuje zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), který nabyl účinnosti 1. ledna 2005. Na tento zákon navazují další vyhlášky. Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, která je platná od 1. 9. 2016.

Žáci s PAS patří mezi žáky se specifickými vzdělávacími potřebami, ale zároveň mohou být samozřejmě třeba žáky nadanými.

Žáci s PAS se vzdělávají třemi způsoby:

  • Buď ve specializované třídě (škole) pro žáky s PAS,
  • formou individuální integrace (inkluze) –⁠⁠⁠⁠⁠ na běžné škole,
  • nebo případně v domácím vzdělávání.

Není tajemstvím, že někteří žáci a studenti s PAS mají skvělé známky a uplatňují se v dospělosti v IT, výzkumech a v dalších důležitých profesích. Jiné děti s PAS však po ukončení speciální školy mají potíže s dalším studiem, např. vyučením se v některém oboru a také s uplatněním se v budoucím zaměstnání. Jedinci s PAS, kterým jejich nemoc neumožňuje po ukončení studia pracovat ani dále studovat, bohužel zůstávají často doma v péči rodičů. Existují sice různé denní služby a skupiny, které jsou určené pro dospělé s PAS, jejich kapacita ale bývá žalostně nedostatečná.

Bez popisku

Zjisti více: Denní stacionář pro dospělé s PAS

Podívej se, jak vypadá denní stacionář pro dospělé s PAS a co to je např. odlehčovací služba.

Jak to vypadá na speciální autistické škole?

Speciální třídy (školy) pro děti s PAS jsou zřízeny podle §16 odst. 9 školského zákona pro děti se zdravotním postižením.

Bez popisku

V autistické škole to vypadá úplně normálně jako v „běžné” škole. Možná je to tam trochu barevnější. Nějaké rozdíly bychom ale přece jen společně našli:

  • Menší počet dětí ve třídě (většinou mezi 5 a 10).
  • Kromě učitele jsou ve třídě ještě další asistenti a vychovatelé.
  • Upravená výuka podle možností každého dítěte.
  • Výuka je hodně individuální a aktivity se častěji střídají.
  • Odpočinkové a relaxační zóny.
  • Pevná a jasná struktura činností.
  • Denní plány každého dítěte.
  • Všude je plno obrázků.

Piktogramy

Všude je plno obrázků. Obrázky mohou být černobílé, barevné, fotky atd.  Ale taky to mohou být úplně jednoduché obrázky, kterým se říká piktogramy. Podívej se, co se piktogramy dá všechno vyjádřit!

Piktogramy pro znázornění denního režimu.

Piktogramy pro rozlišení správného a špatného chování.

Individuální integrace (inkluze)

Integrace žáků s PAS do „normálních” škol se stává postupně od 90. let minulého století běžnou záležitostí. Počty integrovaných žáků s PAS výrazně narostly po roce 2016, kdy vešla v platnost už zmiňovaná vyhláška č. 27/2016 Sb. Ta poskytla jasná pravidla a určila finanční podporu na zařazování dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do hlavního vzdělávacího proudu.

Nevýhodou běžných škol může být nedostatečné povědomí učitelů o PASnedostatek zkušeností s těmito žáky. Ve třídě s větším počtem žáků může být problém zajistit individuální potřeby dítěte a dodržovat nastavená podpůrná opatření. Je důležité hlídat, aby se dítě s PAS nestalo obětí šikany nebo posměchu od svých spolužáků. Je dobré mít na paměti, že jedinci s PAS se často nedokážou svěřit se svými problémy.

Ve většině tříd, kde jsou vzděláváni žáci s PAS, pracuje současně s učitelem také asistent pedagoga.

Bez popisku

Zjisti více: Žák s PAS

Podívej se na video o žákovi s PAS, který vyniká v matematice a je integrován do běžné základní školy.

Domácí vzdělávání žáků s PAS

Jednou z alternativ docházky do školy je individuální vzdělávání, tzv. domácí vzdělávání.

Domácí vzdělávání však klade velké nároky na rodiče. Děti s PAS je možné vzdělávat podle individuálního vzdělávacího plánu (můžeme se s ním setkat pod zkratkou IVP). I v domácím prostředí se využívají podpůrná opatření.

Při domácím vzdělávání jsou rozhodující také finanční možnosti rodiny, protože jeden rodič musí zůstat s dítětem doma. V neposlední řadě je potřeba si uvědomit, že výuka vlastního dítěte může být velmi vyčerpávající, protože není jako ve škole rozprostřena mezi více osob.

Nevýhodou domácího vzdělávání je omezená socializace dítěte, protože nemá tolik příležitostí denně spolupracovat a komunikovat s vrstevníky. Rizikem je nedostatečně pravidelný denní režim nebo třeba přítomnost televize, počítače či mladšího sourozence.

Bez popisku

Strategie pro vzdělávání dětí s PAS

Všechny způsoby vzdělávání dětí s PAS vyžadují, aby se využívala tzv. podpůrná opatření. To je takový soupis opatření, který se škola zaváže dodržovat, aby mělo dítě stejnou možnost se vzdělávat jako jeho vrstevníci bez handicapu. Cílem podpůrných opatření je upravit organizaci výuky, využívat specifické metody a přístupy a také úprava obsahu vzdělávání i následného hodnocení.

Podpůrná opatření jsou rozdělena do pětistupňové škály. Stupně podpůrných opatření označují míru poskytované podpory. Dítě s PAS může mít nastavená různá podpůrná opatření, která mohou být zařazena do různých stupňů podpory.

„To slovo strategie zní takhle úplně vojensky!“

Neboj, JUNIORE, nebude tady řeč o žádném válčení a mučení, nýbrž o učení! Já bych do těch strategií stejně moc nezabíhala. To nejdůležitější už bylo totiž řečeno v minulé kapitole. Ty už teď znáš TEACCH PROGRAM a ABA terapii. Stačí tedy k těm strategiím přidat STRUKTUROVANÉ UČENÍ.

Strukturované učení

Strukturované učení je komplexní speciálně-pedagogický přístup, který je přizpůsobený potřebám a stylu učení žáků s PAS.

Metodika tohoto učení vychází právě z programu TEACCH®. Jeho základem jsou teorie učení a chování. Cílem strukturovaného učení je zmírnit (nebo odstranit) u dětí s PAS problematické oblasti a zároveň rozvíjet jejich silné stránky. Za tímto účelem byly vytvořeny klíčové principy, které pomáhají dětem s PAS porozumět úkolu a úspěšně ho splnit.

Najdeš všechny klíčové principy strukturovaného učení?

Pro označení hledaného slova je třeba kliknout na první a poslední písmeno.

Tak ať se Ti to lépe pamatuje, společně se na strukturované učení podíváme ještě podrobněji!

Jednou z metod strukturovaného učení jsou takové úkoly v krabicích. Od prvního momentu má úkol jasnou strukturu, takže vidíš, kolik toho musíš splnit, abys byl hotový.

Bez popisku

Pokud by Tě výuka žáků s PAS na speciální škole zaujala, můžeš se podívat na reálné video z takové školy. 

Mohou děti s PAS udělat maturitu a chodit na vysokou školu?

ANO, právo na vzdělání je zakotveno v článku 33 Listiny základních práv a svobod ČR a samozřejmě se nedá upřít ani osobám s PAS.

Studenti s PAS mohou dokonce požádat školu (i vysokou školu nebo univerzitu) o úpravu podmínek např. přijímacích zkoušek, nebo dokonce celého studia. Samozřejmě to neznamená, že se student s PAS na zkoušky nemusí připravovat, ale má možnost např. psát testy sám v učebně, aby nebyl rušen okolím.

Bez popisku

Zjisti více: Středisko TERESIÁS

Na MUNI se takové oddělení, které pomáhá studentům se specifickými vzdělávacími potřebami (s jakýmkoliv handicapem), jmenuje středisko TERESIÁS.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info