5. Vášeň všude kolem nás

Vášeň je jedním z nejsilnějších pocitů. A může mít spoustu podob. Co všechno se dá dělat s vášní a jak tuto emoci zachycovali umělci a umělkyně v novějších dobách? V této kapitole se dozvíš něco nejen o uměleckých dílech 19. a 20. století, ale i o tom, co je to metafora a alegorie v umění. A víš, co mají na hlavě Šmoulové nebo kdo sestrojil sochu Svobody?

Úvod tématu
4. Radost, hravost a něha
Kvíz

Úvodem

Vzpomínáš na sochaře Berniniho, který uměl výborně zachytit pocity v tváři? Jeho sousoší Extáze svaté Terezie je příkladem podobného vyjádření silné emoce, které se také říká vytržení. Svatou Terezii navštívil anděl, který se sladce usmívá a v ruce drží šíp. Terezie odvrací tvář, ve které se zračí směs bolesti a vášně. Má pootevřená ústa a zavřené oči, ty většinou značí opravdu intenzivní pocit. Na Terezii dopadají zlaté paprsky, které dojem jejího prožitku ještě umocňují. Že je její gesto trochu dramatické a trochu teatrální? Tak právě umělci často vyjadřovali silné pocity jako vášeň. Diváci mají být vtaženi do děje na obraze nebo soše, jako by se před nimi odehrávalo divadlo.

Gian Lorenzo Bernini, Extáze svaté Terezie, kaple Cornaro, Santa Maria della Vitoria, Řím, 1647–52.

Svatá Terezie (1515–⁠⁠⁠⁠⁠77), někdy také Terezie z Ávily nebo Terezie od Ježíše, byla španělská světice, která mívala častá vidění, že ji navštěvují andělé. Na Berniniho výjevu anděl, který Terezii navštěvuje, drží šíp. Tím Terezii bodl a ona pocítila nesmírnou lásku boží. Ačkoliv zažila velkou bolest, přiblížila se pomocí ní bohu.

I vášeň tak provází umění od pradávna. Vášeň je emoce, kterou lze někdy špatně ovládat. Vášeň můžeme cítit k jinému člověku, k nějaké věci nebo činnosti. Jde vlastně o hodně silnou lásku. Co všechno můžeš dělat s vášní? S vášní se dá tančit, hrát na klavír a sportovat. Vášnivě se dá i bojovat, psát knihy nebo sbírat kartičky Pokemonů. Už jsi o někom slyšel/a, že „je vášnivý sběratel obrazů“?

„Kdo je sběratel nebo sběratelka obrazů? Takoví lidé kupují nebo jinak získávají obrazy, které pro ně mají nějakou hodnotu. V budoucnu je mohou dál prodat nebo vystavit v galerii.“

Bez popisku

Zjisti více: Extáze svaté Terezy

Extáze svaté Terezy je i česká hudební kapela, která vystupuje pod anglickým názvem Ecstasy of Saint Teresa.

Do boje!

Eugéne Delacroix, Svoboda vede lid na barikády, 1830, Musee de Louvre, Paříž.

Za svobodu se bojuje s vášní a francouzský malíř Eugéne Delacroix si nemohl vybrat lepší téma než revoluci, která v Paříži proběhla v roce 1830 a kterou sám zažil.

Červencová revoluce

Během takzvané Červencové revoluce byl král Karel X. nahrazen jiným králem, Ludvíkem Filipem I., kterého si zvolil francouzský parlament. Díky revoluci získali lidé větší svobodu práv nebo podnikání. Červencová revoluce nastolila ve Francii tzv. Červencovou monarchii, kterou ukončily další revoluční události v roce 1848.

Na obraze malíře Delacroix vidíme ženu, která stojí uprostřed davu lidí. V levé ruce má mušketu a v pravé drží francouzskou vlajku, která je barevným akcentem jinak tlumeného obrazu. Je to alegorická postava Svobody, která se ohlíží přes rameno na ty, kteří ji následují. Verva, nebo jí můžeme říkat vášeň, se kterou běží rychle dopředu, se odráží v jejím spadeném vršku, který odhaluje její poprsí. Lidé, kteří ji následují, představují různé vrstvy francouzské společnosti, protože do revoluce se mohou zapojit všichni. A lze je rozpoznat třeba podle toho, co mají na hlavě.

Alegorie

Alegorie je, když postava nebo věc, kterou vidíme, znamená něco jiného. Je to takový utajený význam, který je třeba objevit, aby dílo dávalo smysl. Když se jedná o postavu, může mít u sebe atributy, věci, které její význam lépe dokreslují. Například žena na obraze drží prapor, symbol francouzského státu a svobodných lidí, kteří ji následují. Je tak alegorií svobody. Atributy jsou i čepice a klobouky, které mají na hlavě lidé kolem ní.

Podívej se na obraz pozorně. Elegantně oblečený muž s loveckou puškou má na hlavě cylindr, muž vlevo s baretem je tovární dělník, pod ním mladý voják s vojenskou čepicí, jeden chlapec má dvourohý klobouk, druhý studentskou baretku. A sama Svoboda má na hlavě frygickou čapku, symbol francouzských revolucí i osvobozených otroků za doby Římské říše.

Bez popisku

 Zjisti více: Jak s tím souvisí Šmoulové?

Věděl/a jsi, že to co mají na hlavě Šmoulové, je právě frygická čapka?

Bez popisku

„To nám přece připomíná sochu Svobody! I slavná socha v New Yorku zachycuje svobodu, tuto navrhl sochař Frédéric Auguste Bartholdi a zkonstruoval inženýr a otec Eiffelovky, Gustave Eiffel. I tato socha má zvednutou jednu ruku, ve které drží pochodeň, zatímco v té druhé má knihu.“


Líbej mě!

Gustav Klimt, Polibek, 1907, Belveder, Vídeň.

Rakouský umělec Gustav Klimt (1862–1918) ztvárnil mnoho vášnivých výjevů, které se jeho vídeňskému publiku ne vždy líbily. Polibek si ale našel své obdivovatele rychle i pro svou záhadnost. Není sice tak záhadný jako úsměv Mony Lisy, ale přecejen vyvolává otázky. Kdo je pár na obraze? Muži do obličeje nevidíme, žena má zavřené oči a muže láskyplně objímá. Vášnivý polibek připomíná, že láska stojí v centru lidského bytí.

Klimt v obraze odkazuje na mnohé předchozí umělecké epochy, nejvíce na umění Byzantské říše. V roce 1903 odcestoval do italské Ravenny, kde ho nadchly byzantské mozaiky z 6. století. Odkaz na ně se objevuje i na Polibku, ve kterém malíř použil nejenom olejové barvy, ale i plátky zlata na drapérii halící dvojici. A také bronzový nátěr v pozadí je doplněný zlatými, stříbrnými a platinovými třpytkami. Obraz tak září a leskne se jako byzantské mozaiky.

Populární česká kapela Kryštof má v repertoáru písničku Líbej mě. 

Poskládej jeden z nejslavnějších obrazů Gustava Klimta!


Ukrytá vášeň

René Magritte, Milenci 2, 1928, Museum of Modern Art, New York.

Ne vždy lze vášeň dávat veřejně najevo. Co se stane s potlačovanými pocity? Někdy se dají zakrýt, jako to udělal belgický malíř René Magritte (1898–1967). Magritte byl surrealista, dával dohromady nesourodé objekty, které vedle sebe vytváří nové souvislosti. Kolikrát si jako diváci musíme jejich význam domyslet sami.

Bez popisku

 Otázka: Kdo je surrealista?

Odpověď

Surrealista je umělec, který se zabývá umělecký směrem, kterému říkáme surrealismus. Vznikl v polovině 20. let ve Francii a dosáhl svého vrcholu ve 30. letech. Surrealistická díla se obvykle pokoušela vykreslit sen nebo náhodné myšlenky. Pro surrealisty byla fantazie a imaginace důležitější než to, co máme opravdu před sebou.

Dva milenci jsou k sobě natočení, jejich hlavy zakryté bílou látkou se dotýkají a pravděpodobně se líbají. Muž má na sobě sako a kravatu, žena červené šaty bez rukávu. A proč jsou zakrytí? Bílá látka (nebo závoj) tu slouží jako metafora. Je to zástupný prvek pro lásku či vášeň, která může být slepá, skrývaná nebo neopětovaná. Milenci se nevidí, ale my si můžeme určit, jestli je to proto, že nechtějí nebo nemohou.

Metafora

Metafora je přenesený význam. Když zůstaneme u hlav, tak řekneme-li, že má někdo hlavu jako střep, nemyslíme tím, že má místo hlavy kus rozbitého skla. Spíše tím chceme říct, že někoho hlava opravdu hodně bolí. A to je právě metafora.

Magrittovi Milenci mají několik věcí společných s Klimtovým Polibkem. Nevíme například, kdo přesně je na obraze zachycený. Oba obrazy mají plošné pozadí, to znamená, že za nimi je jednolitá plocha připomínající zeď. Není zde třeba krajina nebo interiér nějakého domu.

A proč se obraz jmenuje Milenci 2? Magritte namaloval ještě jednu, dřívější verzi. A pak přišli ještě Milenci 3 a 4. Na prvních Milencích se dvojice, opět zahalená do látky a stojící těsně vedle sebe, nachází v krajině. Ve třetí verzi bílý závoj zmizel a vidíme obličeje ženy i muže. Jenže muž má jen hlavu a žádné tělo! Ve verzi poslední z muže opět vidíme jen hlavu, která líbá ženu sedící na skále. Je to opravdu surrealistický obraz.

René Magritte, Milenci 3, soukromá sbírka, 1928.

 René Magritte

„Nic to neznamená, protože tajemství nic neznamená… Umění je umění a každý má svou vlastní interpretaci.“

René Magritte

Milenci inspirovali mnoho dalších umělců a umělkyň, včetně těch českých. Sochař Vincenc Makovský (1900–1966) například vytvořil v roce 1933 sousoší Dívka s děckem. Dívka má také hlavu zahalenou látkou, kterou se jí děcko snaží vyhrnout. Umělec František Hudeček (1909–1990) zase vytvořil dílo Faidros a Sokrates čili o kráse jako reliéf ze dvou hadrů, které připomínají postavy muže a ženy. Obě díla se také považují za surrealistická a ani jedno nemá jednotné vysvětlení. Co všechno by mohly znamenat?

Vincenc Makovský, Dívka s děckem, 1933, Národní galerie v Praze.

František Hudeček, Faidros a Sokrates čili o kráse, 1934, GASK, Kutná Hora.


Vášnivý tanec

Paula Rego, Tanec, 1988, Tate.

Vášeň ale není jen láska k druhému člověku, lze ji najít i v něčem, co děláme rádi. Co děláš s vášní ty? Portugalská umělkyně Paula Rego (1935–2022) zachytila takovou vášeň při tanci a v životě. Jedna žena, několik párů a skupinek se oddávají tanečním radovánkám kdesi na útesu u moře. Vítr jim rozevlává šaty i vlasy, lidé se na sebe dívají, jen žena vlevo hledí přímo na nás. Je to sama umělkyně v portugalském lidovém šatu, která se postavila do hlavní role a představuje tu různá období života ženy.

Bez popisku

 Otázka: Podívej se na obraz pozorně a najdi ženy různých věků. Kde je holčička, mladá dívka, těhotná žena, žena středního věku a starší žena?

Všimni si, že všechny tančí jako na oslavu života.

Ačkoliv obraz neřadíme k surrealismu, je v něm spousta věcí, které si musíme domyslet. Výjev se odehrává za úplňku a vypadá jako ze snu. Vyvolává tak další a další otázky. Co je to za stavbu na kopci v pozadí? Kdy se scéna odehrává?

A že se ti nezdá, že postavy tančí s vášní? Tak se podívejme na jednu z přípravných kreseb, kterými si Rego malbu chystala. Celkem takových kreseb vytvořila jedenáct a ženy na nich vyskakují a točí se s opravdovou náruživostí.

Paula Rego, kresba pro Tanec, 1988, Tate.

 Nick Willing, syn Pauly Rego

„Doufám, že její odkaz spočívá v tom, že další ženy najdou odvahu a zájem rozvíjet svou vášeň pro to, co dělají.“

Nick Willing, syn Pauly Rego

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info