1. Předpoklady rozvoje cestovního ruchu

Co jsou předpoklady rozvoje cestovního ruchu? Do jakých skupin tyto předpoklady rozdělujeme? Víš, že máme kategorii přírodních a kulturně-historických předpokladů, ale bez realizačních předpokladů bychom cestu neuskutečnili?

Úvod tématu
2. Cestování za aktivní dovolenou

Nejdříve začneme trochu tajemně, protože budeme mluvit o pokladech. Každý určitě ví, že poklad je něco drahocenného, vzácného, hodnotného. Každý by takový poklad jistě chtěl najít. Pokud máš dostatečnou fantazii můžeš poklady objevovat všude kolem sebe! Naše Česká republika totiž nabízí spoustu cestovatelských pokladů, o kterých možná nemáš ještě ani tušení. Ať už to je kouzelná příroda, bohatá historie nebo gastronomické skvosty, všechno to můžeme považovat za naše národní poklady.

Předpoklady rozvoje cestovního ruchu v obrázcích

V odborné terminologii místo o cestovatelských pokladech mluvíme o tzv. předpokladech rozvoje cestovního ruchu. Co to vlastně předpoklady jsou, se dozvíš v tomto úvodním textu. V následujících kapitolách si pak některé konkrétní (před)poklady českých regionů představíme.

Lokalizační a realizační předpoklady cestovního ruchu

Zjednodušeně můžeme říct, že podmínkou k tomu, aby se v regionu rozvíjel cestovní ruch, jsou dva faktory: (1) lokalizační předpoklady cestovního ruchu a (2) realizační předpoklady cestovního ruchu. Tyto předpoklady můžeme chápat jako něco, co region návštěvníkovi nabízí, čím ho láká, aby do něj přijel a zároveň mu také jeho příjezd pomáhá zrealizovat.

Lokalizační předpoklady, nebo také tzv. primární potenciál nabídky cestovního ruchu, můžeme rozdělit do dvou skupin. Patří sem totiž jak přírodní, tak i kulturně-historické předpoklady. Pod přírodními prvky si určitě dokážeš představit hory a pohoří, moře, jezera nebo přehrady, jeskyně, lesy. To ale není všechno! Nesmíme zapomenout ani na zvířata, na které se lidé jezdí dívat často i zdaleka, jako je tomu v případě poznávacích zájezdů na safari, ani na rostliny. Přírodním předpokladem pro rozvoj cestovního ruchu jsou i klimatické poměry. Lyžovat přece nemůžeme někde, kde není dostatečná sněhová pokrývka. Koupání ve studené vodě taky nemusí být nic příjemného.

S kulturně-historickými předpoklady se to má takto: na rozdíl od těch přírodních předpokladů je vytvořil člověk. Kulturně-historický potenciál vybízí k tomu, abychom se seznámili s historií, architekturou nebo kulturou navštíveného regionu. Díky němu poznáváme historický vývoj společnosti, způsob života našich předků i současná umělecká díla. Kulturně-historické předpoklady členíme do dalších kategorií, podle toho, jestli se jedná o památky movité nebo nemovité, o kulturní zařízení nebo o společenské události. Pod těmito kategoriemi si konkrétně představuj hrady, zámky, katedrály; muzea, galerie, divadla; ale také různé akce, k nimž se řadí letní festivaly, karnevaly, nebo i olympijské hry! A protože součástí kultury je i kulturní dědictví, nezapomeneme ani na lidové zvyky, tradice předávané z generace na generaci či řemesla a také si sem zařadíme tradiční regionální pokrmy.

Bez popisku

 Otázka: Prázdninové zážitky

Jaké byly tvé prázdninové zážitky? Ovlivnily je víc přírodní předpoklady nebo ty kulturně-historické?

Co by však byly lokalizační předpoklady bez těch realizačních? Co kdyby k jezeru nevedla silnice nebo aspoň stezka, kdybychom neměli kde přespat, kde se najíst, nebo koupit prázdninový suvenýr? Lyžování bez vleku? Žádný aquapark a tobogán? Nemožné! Proto je i tento sekundární potenciál nabídky cestovního ruchu tak důležitý. Jak vyplývá z kořene samotného slova, jsou realizační předpoklady nezbytné proto, abychom cestu k lokalizačnímu předpokladu mohli realizovat a také si ji pořádně užít. Nezapomeň proto, že region kromě přírody a historie potřebuje i dopravní síť, která zajistí dostupnost území; další infrastrukturu cestovního ruchu, do níž se řadí ubytovací a stravovací zařízení; sportovně-rekreační infrastrukturu (cyklostezky, naučné stezky, lyžařské trasy, aquaparky) a také mnoho dalších služeb cestovního ruchu, jakou jsou např. informační centra a směnárny.

Příklad infrastruktury cestovního ruchu

Bez popisku

 Otázka: Realizační předpoklady na cestách

Vzpomeň si na realizační předpoklady, které byly součástí tvé prázdninové cesty. Kde jste se během dovolené ubytovali, kam jste chodili na oběd? Využili jste nějakou další doplňkovou službu cestovního ruchu? 

Bez popisku

Zjisti více: Učební text k cestovnímu ruchu

Pokud chceš vědět o předpokladech cestovního ruchu ještě víc, můžeš se podívat např. do publikace Cestovní ruch: Učební text, který je také dostupný online.

Propagace cestovního ruchu v regionech

Teď už víš, co jsou lokalizační a co realizační předpoklady, a také jistě umíš uvést jejich příklady. Než se dostaneme k těm konkrétním předpokladům, které má Česká republika a její regiony pro rozvoj cestovního ruchu, máme pro tebe ještě videa, která jsou pro tuto kapitolu jako dělaná! Ukážou ti totiž, jak se můžou všechny tyto (před)poklady propagovat a kdo jejich propagaci v České republice zajišťuje.

Českou republiky a její turistické atraktivity propaguje agentura CzechTourism, oficiálně Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism, která byla zřízena už v roce 1993. Jedná se o státní příspěvkovou organizaci, kterou zřídilo Ministerstvo pro místní rozvoj ČR. Jejím úkolem je propagovat Českou republiku jako destinaci cestovního ruchu a podporovat tak prodej národních produktů cestovního ruchu.

Bez popisku

Zjisti více: Aktivity CzechTourism

Pokud chceš vědět o agentuře CzechTourism víc, mrkni na její webové stránky.

Vysočina

Kdo zajišťuje propagaci našich cestovatelských pokladů na národní úrovni už víš! Teď se dozvíš, kdo je zodpovědný za propagaci turistických atraktivit v regionech. Propagaci regionu podporují zejména krajské příspěvkové organizace, tzv. krajské organizace destinačního managementu. V Kraji Vysočina je to organizace Vysočina Tourism. Mohlo by tě zajímat, že tato organizace se v rámci letošní marketingové komunikace soustředí hlavně na děti! Připravila si pro ně cestovatelský deník a spousty úkolů, díky nimž mohou děti sbírat nezapomenutelné zážitky. Na vybraná videa, kterými Vysočina Tourism propaguje cykloturistiku, tradiční řemesla, ale i památky UNESCO a přírodu na Vysočině, se můžeš podívat na tomto videu:

Jižní Čechy

Zajímavá pro tebe může být i informace, že některé krajské organizace při tvorbě svých kampaní využívají známé influencery a bloggery. Jestli tě to zaujalo, podívej se na videa vytvořená Jihočeskou centrálou cestovního ruchu, která vznikla ve spolupráci s českou travel influencerkou a bloggerkou Veronikou Bernard alias Weef. Nejen tato videa, ale i mnohá další, najdeš tady.


Zjisti více: O krajských organizacích

Pokud chceš vědět o těchto krajských organizacích a jejich aktivitách víc, mrkni na jejich webové stránky. Kromě Vysočina Tourism a Jihočeské centrály cestovního ruchu tě dál může zaujmout třeba i propagace, kterou připravuje Centrála cestovního ruchu jižní Moravy.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info