Seznam přednášek a termínů

Zde najdete podrobné informace o výuce a termínech. Další termíny výuky budeme postupně doplňovat. Přihlásit se na budoucí přednášky můžete na stránce Aktuální přihlašování.

Pro studenty 9–14 let

2. výuka (8. 12. 2018)

Vysílání na Radiu R + logopedická cvičení

Vysílání na Radiu R + logopedická cvičení

Fakulta sociálních studií MUNI, Joštova 10
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 12 studentů

V radiu si budou moci příchozí děti procvičit jazyk logopedickými cvičeními, práci s dechem, naučit se říkat tečky a mnoho dalšího. Budou seznámeni s náležitostmi vstupu ve vysílání a pravidly vysílání. poté bude následovat vysílací aktivita- rozhovor se studenty. Nakonec zpětná vazba.

Jak to chodí v televizi aneb co diváci nevidí

Jak to chodí v televizi aneb co diváci nevidí

Fakulta sociálních studií MUNI, Joštova 10
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 12 studentů

Práci moderátorů známe z televizních obrazovek asi všichni. Jak to ale při vysílání vypadá v televizním studiu? S čím se musejí moderátoři potýkat? Jak funguje čtecí zařízení? To, co vidíme na obrazovkách je jen špička ledovce. Společně si ukážeme, jak vypadá práce v televizní režii a jaké jsou nástrahy moderování před zeleným plátnem. Na konci workshopu si zkusíme udělat krátké televizní vysílání.

Odkud, kudy, kam - proč se lidé stěhují z jedné země do druhé?

Odkud, kudy, kam - proč se lidé stěhují z jedné země do druhé?

Fakulta sociálních studií MUNI, Joštova 10
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 20 studentů

V semináři se společně zaměříme na to, proč se lidé stěhují z jedné země do druhé. Co je k tomu vede nebo nutí? Odkud a kam chodí nejčastěji? A jak je na tom Česká republika? Cílem semináře je představit posluchačům a posluchačkám migraci ve světě i v českém kontextu.

Spolupracovat, nebo soutěžit

Spolupracovat, nebo soutěžit

Fakulta sociálních studií MUNI, Joštova 10
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 12 studentů

Prostřednictvím semináře s workshopem děti zmapují své vnímání hodnot a postojů a zjistí, jak se tyto hodnoty odrážejí v jejich životě (rodina-škola-kroužky). V přednáškové části se seznámíme s pojmem "hodnoty", "hodnotové vzdělávání" a jejich porozumění. V praktické části (workshopu) budeme pracovat ve skupinkách, kde se zaměříme na spolupráci místo soutěže, rozvoj empatie, nalezení vlastní motivace, porozumění životním hodnotám, tvoření kvalitních vztahů atd. V rámci skupinové práce se děti učí převzít zodpovědnost a svobodně využívat vlastní potenciál, rozvíjet myšlení, empatii a pocit sounáležitosti.

Leoš Janáček

Leoš Janáček

Filozofická fakulta MUNI, Arna Nováka 1
Věková hranice: 9-11 let
Kapacita: 20 studentů

Posluchači dětské univerzity se přístupnou formou seznámí se základními údaji o životě a díle slavného brněnského skladatele. Program obsahuje množství obrazového materiálu, audio a video ukázek včetně úryvků z animovaného filmu Příhody lišky Bystroušky.

Objevujeme Mexiko: svět mnoha světů

Objevujeme Mexiko: svět mnoha světů

Filozofická fakulta MUNI, Arna Nováka 1
Věková hranice: 9-11 let
Kapacita: 20 studentů

Vydáme se společně na cestu za poznáním významných historických událostí spojených s jedinečnými civilizacemi Mayů a Aztéků, na nichž je vybudována současná fascinující mexická kultura.

Neuropsychologie v praxi aneb mozkem ku zdraví

Neuropsychologie v praxi aneb mozkem ku zdraví

Filozofická fakulta MUNI, Arna Nováka 1
Věková hranice: 12-14 let
Kapacita: 12 studentů

V úvodní přednáškové části semináře budou nastíněna některá z nosných témat současné kognitivní a experimentální psychologie.
V další části semináře si vyzkoušíme - více prakticky a interaktivně - různé „fígle, jak obalamutit lidský mozek“ a zaměříme se především na ty, které nám mohou usnadnit učení ve škole, soustředění při sportu či naše každodenní rozhodování.
Součástí této aktivity budou i praktické rady a konkrétní doporučení, jak efektivněji studovat (např. trojfázová teorie učení), jak lépe zvládat školní zátěž (tzv. stress-management), jak účinněji odpočívat (např. s využitím konkrétních relaxačních technik) a jak se sami se sebou přirozeně „domlouvat“ (se zaměřením na principy sebereflexe a imaginace ad.).
A zůstane-li nám chvíle času, pak krom takových „hříček“, k nimž budeme potřebovat pouze naše tělo a smysly (a kterými se pak budete moci „blýsknout“ i ve svém běžném životě), si vyzkoušíme i některé ze zajímavých modulů speciálního neurokognitivního software NEUROP-III nebo si pohrajeme s terapeutickým software NEWRON. Při hře pak budeme diskutovat i o principech, které za účinkem těchto hravých metod stojí a které se využívají i ve složitých případech neurorehabilitace (např. u lidí po úrazech hlavy či páteře) - protože i počítačová hra může pomáhat, že ano ;o).

Amerikou po stopách Opeřeného hada

Amerikou po stopách Opeřeného hada

Filozofická fakulta MUNI, Arna Nováka 1
Věková hranice: 12-14 let
Kapacita: 12 studentů

Vydáme se společně na cestu po úchvatném světě Latinské Ameriky tak, jak je zachycen v bájích, legendách, mýtech a vyprávěních. Seznámíme se s velkolepou minulostí i pestrou současností národů obývajících Střední Ameriku.

Sáhněte si na archeologii

Sáhněte si na archeologii

Filozofická fakulta MUNI, Arna Nováka 1
Věková hranice: 9-11 let
Kapacita: 20 studentů

Vizuálně atraktivní interaktivní formou je představena práce archeologa v terénu i v laboratoři. Součástí programu je i haptická prezentace archeologických nálezů.

Katalánský jazyk, kultura a vynálezy

Katalánský jazyk, kultura a vynálezy

Filozofická fakulta MUNI, Arna Nováka 1
Věková hranice: 9-11 let
Kapacita: 12 studentů

Všichni známe fotbalový klub Barça a lízátka Chupa chups, víte, že pochází z Katalánska? Na semináři se naučíme základní fráze, které se nám mohou hodit například při dovolené v Barceloně nebo na některé z katalánských pláží. Zjistíme, že každý Čech zná několik katalánských slov, a ani to většinou netuší. Katalánština je evropským jazykem, kterým mluví zhruba 10 milionů lidí (přibližně stejné číslo, jako počet obyvatel České republiky). Prostřednictvím zábavných aktivit si představíme některé zajímavé součásti katalánského umění a kultury, jako třeba monumenty Antonia Gaudího, fascinující lidské věže "castells" nebo katalánské vánoční tradice. A třeba nám i protagonista katalánských Vánoc "Tió" nakonec něco nadělí.

Antický Řím aneb jak (ne)může přežít civilizace.

Antický Řím aneb jak (ne)může přežít civilizace.

Filozofická fakulta MUNI, Arna Nováka 1
Věková hranice: 12-14 let
Kapacita: 12 studentů

Na Římany se valí hordy barbarů! Řím je v krizi ekonomické, vládní i náboženské. Dejme hlavy dohromady a pokusme se najít řešení, jak by mohl obstát. Je možné, že podobná situace nastane i ve 21. století? Co s tím můžeme dělat? Jaké poučení nám starověké civilizace poskytují pro budoucnost? Po stručném zasvěcení do života v pozdně antickém Římě se společně pokusíme zjistit možnosti, jaké stále rostoucí a bohatší lidstvo má, aby zabránilo podobným katastrofám. Nejoriginálnější mladý řešitel může získat titul „Poslední Říman! A nejen to...

Co vyčteme z komiksu

Co vyčteme z komiksu

Filozofická fakulta MUNI, Arna Nováka 1
Věková hranice: 12-14 let
Kapacita: 12 studentů

Máš rád komiks, zajímají tě cizí kultury? Francouzské a španělské komiksy tě provedou po významných momentech dějin francouzsky a španělsky mluvících zemí. Dozvíš se také také, jak komiks číst a co vše se lze z komiksu dozvědět.

1. výuka (10. 11. 2018)

Kolikrát bylo v Brně a na Moravě moře?

Kolikrát bylo v Brně a na Moravě moře?

Přírodovědecká fakulta MUNI, Kotlářská 267/2
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 20 studentů

Závidíme obyvatelům mnoha krajin, že břehy jejich zemí omývá moře. V dávné geologické minulosti se však moře nebo oceán nacházely nejen na jižní Moravě, ale dokonce přímo v Brně. Toto konstatování je založeno jednak na výskytu hornin, které se usadily v moři, jednak na základě přítomnosti mořských zkamenělin. Co se týče prostoru našeho města, je možné doložit přítomnost moře poprvé již zhruba před 725 miliony let až po to poslední před 15 miliony let. Mezi těmito daty se mnohokrát střídalo mořské prostředí s kontinentálním. Z charakteristických mořských zkamenělin lze uvést trilobity, různé typy mlžů a plžů, lilijice, žraločí zuby, amonity, belemnity, ryby, ústřice a další. Účastníci workshopu si budou moci prohlédnout fosílie, které dokazují přítomnost moře v různých obdobích v prostoru našeho města nebo jižní Moravy. V rámci testu si pak na základě vyslechnuté přednášky zkusí odpovědět, pro které moře byl charakteristický výskyt trilobitů, pro které zase ústřic nebo lilijic. Jaké fosílie jsou charakteristické pro kontinentální prostředí? Jak se jmenovali a kdy se poprvé objevili první suchozemští živočichové na Moravě? Žili dinosauři také v okolí Brna? Kde se dají v Brně a okolí nalézt zajímavé zkameněliny a jak vypadají pod mikroskopem? Nejlepší odpovědi budou oceněny zkamenělinami z posledního třetihorního moře na Moravě.

Teplo a teplota

Teplo a teplota

Přírodovědecká fakulta MUNI, Kotlářská 267/2
Věková hranice: 10-14 let
Kapacita: 24 studentů

Vlastnosti světa kolem nás a jevy, které pozorujeme, souvisí s teplotou, jejími rozdíly, případně změnami. Prudce ochlazená sklenička z obyčejného skla popraská, ale ze speciálního skla vydrží. Koleje se ve velkých mrazech trhají, ve velkých vedrech vybočují. V elektrickém obvodu pospojovaného z různých vodičů s různou teplotou vznikne elektrické napětí. Zmrzlá voda trhá potrubí. Některé části elektrických obvodů z vhodného materiálu se mohou elektrickým proudem nejen ohřívat, ale i chladit. Náš život závisí na velmi úzkém rozmezí naší tělesné teploty, a přesto můžeme žít i v mrazivých oblastech planety Země nejen my lidé, ale i živočichové a to jen díky tomu, že některé materiály tepelně izolují.
V přednášce si ukážeme některé neobvyklé jevy, které souvisí s teplem a teplotou. Položíme si otázku, jestli je možné bezpečně na okamžik ponořit ruku do roztaveného olova ačkoliv je tak horké, že zapaluje dřevo, nebo naopak mrazivého kapalného dusíku, ve kterém všechno mrzne na kost. V následné dílně budeme v řadě pokusů zkoumat vybrané tepelné jevy.

Digitální svět map

Digitální svět map

Přírodovědecká fakulta MUNI, Kotlářská 267/2
Věková hranice: 11-14 let
Kapacita: 20 studentů

Během přednášky se seznámíme s principy a využitím družicových navigačních systémů (GNSS) a nejčastějšími typy trojrozměrné vizualizace terénu a budov používané v kartografii společně s jejich vlastnostmi a využitelností. Představíme si ukázky 3D vizualizace zpracované v programech Adobe a Google Earth. Během workshopu si vyzkoušíme praktickou práci v terénu s přístroji GPS (nutné oblečení na ven), následně proběhne jejich zpracování v kombinaci s programem Google Earth. Vyzkoušíme si vizualizaci, úpravu a export dat v programu Google Earth.

7 miliard

7 miliard

Přírodovědecká fakulta MUNI, Kotlářská 267/2
Věková hranice: 12-14 let
Kapacita: 24 studentů

Lidská populace se za poslední století několikrát znásobila, a přestože nás dnes žije na Zemi přes 7 miliard, existují i liduprázdné regiony. Na přednášce se dozvíme, zda bude světová populace dále růst a zjistíme odpovědi na otázky jako: Kde žije typický pozemšťan? Rodí se víc holek nebo kluků? Kolika let se asi dožiju? Co všechno se dá vyčíst z věkové pyramidy? A proč se vlastně dělá Sčítání lidu?

Jazyky a písma světa

Jazyky a písma světa

Přírodovědecká fakulta MUNI, Kotlářská 267/2
Věková hranice: 12-14 let
Kapacita: 22 studentů

Jazyk lze pokládat za jeden z kulturních znaků, na základě něhož se dá charakterizovat obyvatelstvo určitého regionu. S jazyky jsou neodmyslitelně spjatá také písma používaná k jejich zápisu. Vznik, šíření, vývoj a zánik jazyků je stejně zajímavé téma jako jejich nerovnoměrné rozložení ve světě. Některými jazyky hovoří miliony lidí na několika kontinentech, zatímco jinými již pouze několik starců v zapadlých koutech světa. Které jazyky jsou nejrozšířenější a které nejpoužívanější? Jsou mezi sebou jazyky příbuzné a jak se to projevuje? Kolik jazyků vlastně existuje? Podobné otázky se dají uplatnit i ve vztahu k písmům. Nejen tyto, ale i mnohé další zajímavosti o jazycích i písmech budeme řešit v rámci přednášky. V praktické části pak budou účastníci mimo jiné na základě písemné i slyšené podoby poznávat, o jaký jazyk se jedná.

Výzkum Antarktidy

Výzkum Antarktidy

Přírodovědecká fakulta MUNI, Kotlářská 267/2
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 22 studentů

Antarktida, jižní kontinent, jeho přírodní specifika, geografie, glaciologie, klimatologie, odledněná území, vegetační oázy, fauna, flóra. To jsou základní témata, o kterých budeme diskutovat v rámci přednáškového bloku. Výzkumníci z Českého Antarktického výzkumného programu Vás provedou aktuálními směry výzkumu Jižního kontinentu a přilehlých krajů.
V rámci workshopu uvidíte, jak vypadá tučňák, co pomáhá Antarktickým lišejníkům přežít, jak se dá přímo v přírodě zjistit složení hornin, proč je důležité kalibrovat GPS, jak lze zjistit úbytek ledovců anebo si vyzkoušíte jak naplánovat vše důležité pro terénní kemp.

Hrozby z hlubin vesmíru

Hrozby z hlubin vesmíru

Přírodovědecká fakulta MUNI, Kotlářská 267/2
Věková hranice: 10-14 let
Kapacita: 20 studentů

Dnes již s velkou pravděpodobností víme, jak byli vyhubeni dinosauři. Může se tato situace opakovat? Hrozí Zemi srážka s asteroidem nebo kometou? Právě tímto tématem se bude zaobírat přednáška . Po přednášce se budeme společně věnovat vyhledávání kráterů na planetě Zemi, nasimulujeme si různé dopady asteroidů a budeme hledat takové možnosti, které mohou ohrozit lidstvo. Na konci workshopu si venku vyrobíme vlastní kráter!

1, 2, 3 ... aneb výlet do světa čísel

1, 2, 3 ... aneb výlet do světa čísel

Přírodovědecká fakulta MUNI, Kotlářská 267/2
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 20 studentů

Vydáme se do světa čísel a ukážeme si z něj některé zajímavosti. Odložíme kalkulačky a počítače a vynásobíme si přirozená čísla pomocí Napierových kostí, logaritmického pravítka a dalších pomůcek. Naučíme se počítat třetí odmocninu z paměti. Prozkoumáme některé posloupnosti, abychom zjistili, kdy nastane konec světa. Neopomineme ani prvočísla, která nám nabízí minimálně 3000 dolarů. Vrhneme se i mezi iracionální čísla a zkusíme různými experimenty stanovit hodnotu Pi i Eulerova čísla. S kalkulačkami si pak tato čísla spočítáme přesněji a uvidíme, zda se nám v nich podaří najít i svá data narození. Pozor, kalkulačky či mobily s kalkulačkou si vezměte s sebou!!!

Pro studenty 15–17 let

2. výuka (8. 12. 2018)

Vysílání na Radiu R

Vysílání na Radiu R

Fakulta sociálních studií MUNI, Joštova 10
Věková hranice: 15-17 let
Kapacita: 10 studentů

V radiu si procvičíte jazyk logopedickými cvičeními, práci s dechem, naučíte se říkat tečky a mnoho dalšího. Seznámíte se i s náležitostmi vstupu ve vysílání a pravidly vysílání. Poté bude následovat vysílací aktivita - rozhovor se studenty. Nakonec zpětná vazba.

Jak to chodí v televizi aneb co diváci nevidí

Jak to chodí v televizi aneb co diváci nevidí

Fakulta sociálních studií MUNI, Joštova 10
Věková hranice: 15-17 let
Kapacita: 10 studentů

Práci moderátorů známe z televizních obrazovek asi všichni. Jak to ale při vysílání vypadá v televizním studiu? S čím se musejí moderátoři potýkat? Jak funguje čtecí zařízení? To, co vidíme na obrazovkách je jen špička ledovce. Společně si ukážeme, jak vypadá práce v televizní režii a jaké jsou nástrahy moderování před zeleným plátnem. Na konci workshopu si zkusíme udělat krátké televizní vysílání.

Migrace jako součást (nejen české) historie (1918-2018)

Migrace jako součást (nejen české) historie (1918-2018)

Fakulta sociálních studií MUNI, Joštova 10
Věková hranice: 15-17 let
Kapacita: 10 studentů

Jak se proměňovala migrace za posledních sto let? Jaká je pozice České republiky na mapě světové migrace? Na tyto otázky se zaměří seminář s názvem „Migrace jako součást (nejen české) historie (1918-2018)“. Na základě statistik a sociologických výzkumů si ukážeme, že migrace z/do České republiky není ničím novým, jak by se na první pohled mohlo zdát. Cílem je nabídnout pohled na současné migrační proudy v ČR i v Evropě obohacený o sociologické poznatky o současných i minulých migračních tocích.

Moc obrazů

Moc obrazů

Filozofická fakulta MUNI, Arna Nováka 1
Věková hranice: 15-17 let
Kapacita: 10 studentů

Znázorňují fotky na instagramu „pravdu“? Může obraz změnit dějiny? Nebo alespoň jeden lidský osud? Proč člověk tvoří obrazy? Proto, aby vyjádřil, co cítí? Nebo proto, aby získal peníze a vládu nad ostatními?
Studenti se seznámí s několika uměleckými předměty a budou se zamýšlet nad tím, proč vznikly, jak je diváci vnímali v minulosti a jak je vnímáme nyní. Součástí programu bude krátká přednáška, práce ve skupinách a společná diskuse.

Současná společnost zemí Latinské Ameriky

Současná společnost zemí Latinské Ameriky

Filozofická fakulta MUNI, Arna Nováka 1
Věková hranice: 15-17 let
Kapacita: 10 studentů

Kombinace přednášky a workshopu představí kulturní rozmanitost hispanoamerického světa. Profil současné společnosti v jednotlivých španělsky mluvících zemích Latinské Ameriky bude zasazen do širšího kontextu tak, aby jasněji vyniklo vzájemné prolínání kulturních vlivů i to jak se projevily na místních tradicích a zvycích, které se dochovaly až dodnes. Pozornost bude věnována některým zajímavým obyčejům, typickým svátkům a slavnostem.

1. výuka (10. 11. 2018)

Aralské jezero

Aralské jezero

Přírodovědecká fakulta MUNI, Kotlářská 267/2
Věková hranice: 15-17 let
Kapacita: 12 studentů

Aralské jezero bylo čtvrtým největším jezerem na světě. Dnes už v podobě, v jaké je stále ještě zakresleno ve většině atlasů, neexistuje. Na přednášce se seznámíme s příčinami i důsledky této ekologické katastrofy. V rámci diskuzní hry s rolemi se taky zamyslíme nad možnými strategiemi řešení.

Jazyky a písma světa

Jazyky a písma světa

Přírodovědecká fakulta MUNI, Kotlářská 267/2
Věková hranice: 15-17 let
Kapacita: 15 studentů

Jazyk lze pokládat za jeden z kulturních znaků, na základě něhož se dá charakterizovat obyvatelstvo určitého regionu. S jazyky jsou neodmyslitelně spjatá také písma používaná k jejich zápisu. Vznik, šíření, vývoj a zánik jazyků je stejně zajímavé téma jako jejich nerovnoměrné rozložení ve světě. Některými jazyky hovoří miliony lidí na několika kontinentech, zatímco jinými již pouze několik starců v zapadlých koutech světa. Které jazyky jsou nejrozšířenější a které nejpoužívanější? Jsou mezi sebou jazyky příbuzné a jak se to projevuje? Kolik jazyků vlastně existuje? Podobné otázky se dají uplatnit i ve vztahu k písmům. Nejen tyto, ale i mnohé další zajímavosti o jazycích i písmech budeme řešit v rámci přednášky. V praktické části pak budou účastníci mimo jiné na základě písemné i slyšené podoby poznávat, o jaký jazyk se jedná.

Výzkum Antarktidy

Výzkum Antarktidy

Přírodovědecká fakulta MUNI, Kotlářská 267/2
Věková hranice: 15-17 let
Kapacita: 11 studentů

"Antarktida, jižní kontinent, jeho přírodní specifika, geografie, glaciologie, klimatologie, odledněná území, vegetační oázy, fauna, flóra. To jsou základní témata, o kterých budeme diskutovat v rámci přednáškového bloku. Výzkumníci z Českého Antarktického výzkumného programu Vás provedou aktuálními směry výzkumu Jižního kontinentu a přilehlých krajů.

V rámci workshopu uvidíte, jak vypadá tučňák, co pomáhá Antarktickým lišejníkům přežít, jak se dá přímo v přírodě zjistit složení hornin, proč je důležité kalibrovat GPS, jak lze zjistit úbytek ledovců anebo si vyzkoušíte jak naplánovat vše důležité pro terénní kemp."

Hrozby z hlubin vesmíru

Hrozby z hlubin vesmíru

Přírodovědecká fakulta MUNI, Kotlářská 267/2
Věková hranice: 15-17 let
Kapacita: 12 studentů

Dnes již s velkou pravděpodobností víme, jak byli vyhubeni dinosauři. Může se tato situace opakovat? Hrozí Zemi srážka s asteroidem nebo kometou? Právě tímto tématem se bude zaobírat přednáška. Po přednášce se budeme společně věnovat vyhledávání kráterů na planetě Zemi, nasimulujeme si různé dopady asteroidů a budeme hledat takové možnosti, které mohou ohrozit lidstvo. Na konci workshopu si venku vyrobíme vlastní kráter!

Kontakty

Mgr. Monika Mikulová

Masarykova univerzita
Odbor vnějších vztahů a marketingu
E-mail: mjuni@muni.cz

Sídlo:
Rektorát MUNI
Žerotínovo náměstí 9
601 77 Brno

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info