Seznam přednášek a termínů

Zde najdete podrobné informace o výuce a termínech. Další termíny výuky budeme postupně doplňovat. Přihlásit se na budoucí přednášky můžete na stránce Aktuální přihlašování.

Pro studenty 9–14 let

7. výuka (11. 5. 2019)

Chemie hrou

Chemie hrou

Přírodovědecká fakulta MUNI, Kamenice 5
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 18 studentů

Chemie je nesmírně zajímavá a užitečná věda, protože dokáže to, o čem odpradávna snili kouzelníci. Z bezbarvého plynu například dokáže vyrobit láhev na mléko nebo z uhlí získat lék proti bolesti. Jak ale vypadá práce chemika? Na začátek programu jsme připravili několik efektních ukázkových pokusů, pak si účastníci sami vyzkoušejí práci chemika, budou řešit různé úkoly nebo sami experimentovat. Na závěr se mohou těšit na pokusy s kapalným dusíkem.

Genetika s octomilkou

Genetika s octomilkou

Přírodovědecká fakulta MUNI, Kamenice 5
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 18 studentů

V průběhu přednášky a workshopu se studenti MjUNI seznámí s nejvýznamnějším modelem v genetice – muškou octomilkou (Drosophila melanogaster), naučí se s ní manipulovat, poznají vybrané mutanty octomilky a nakonec si vyhodnotí potomstvo křížení, na kterém se dozvědí, jak se dědí tzv. mendelistické znaky.

Biochemie v praxi pro děti

Biochemie v praxi pro děti

Přírodovědecká fakulta MUNI, Kamenice 5
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 18 studentů

Biochemie je obor, který nám pomáhá odkrývat tajemství života. Setkáváme se s ní při každodenním životě například při pomoci lékařům určit správnou diagnózu, nebo při vybírání toho co je dobré jíst, abychom byli zdraví, ale také například pro hledání biologicky šetrné ochrany rostlin proti škůdcům. Témat, kde se poznání toho, jak je život na své základní úrovni zajímavý, je celá řada - například hledání příčin nemocí a hledání vhodných léků, sledování přeměn živin jak u rostlin tak u živočichů anebo “programování” mikroorganismů pro určité úkoly. V rámci našeho setkání se pokusíme Vás uvést do základů fungování živých organismů, seznámíte se se základními oblastmi biochemického výzkumu a používanými metodami a zkusíte si jaké je to být “biovědcem”. V rámci přednášky se dozvíte, jak skládáním základních stavebních prvků vznikne živý organismus. V něm hraje významnou roli molekula DNA, kterou si v rámci praktického cvičení vyizolujete z jahod.

DNA detektivové

DNA detektivové

BIOSKOP, Kamenice 5
Věková hranice: 12-14 let
Kapacita: 12 studentů

Proč jsou si rodiče a jejich děti navzájem podobné? Co za tím stojí? A funguje to stejně u člověka i pomeranče? Odpovědi na tyto otázky naleznete v našem kurzu! Seznámíme vás se základními principy genetiky, jak dochází k přenosu charakteristických znaků z rodičů na potomky, a že veškeré tyto děje jsou materiální povahy. Dozvíte se, co je to DNA, jakým způsobem dokáže kódovat veškeré informace, které jsou potřeba pro vznik člověka a jak jsou tyto informace překládány do stavebních jednotek – proteinů.

Životní prostředí a zdraví

Životní prostředí a zdraví

RECETOX, Kamenice 5
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 15 studentů

V čem jsou nebezpečné účtenky z obchodu, zpomalovače hoření nebo impregnační nátěry?
Proč ryby v řekách mění pohlaví?
Můžou vaše vlasy obsahovat rtuť?
Je ohřívání jídla v plastových nádobách bezpečné?
Zajímají vás odpovědi na tyto otázky?

Přijďte se podívat k nám na RECETOX (Centrum pro výzkum toxických látek v prostředí). Ve výzkumném centru se zabýváme kontaminací životního prostředí toxickými látkami - jejich osudem, přeměnou a degradací. Zvláštní důraz je kladen na ovlivnění zdraví a kvality života člověka.
Vlastníma rukama si vyzkoušíte práci s živými organismy. Dozvíte se, co je to ekotoxikologický biotest.

Hmyz v hlavní roli ve výzkumu fyziologie a imunologie živočichů

Hmyz v hlavní roli ve výzkumu fyziologie a imunologie živočichů

Přírodovědecká fakulta MUNI, Kamenice 5
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 16 studentů

V přednášce představíme mladým studentům hmyzí druhy, které v laboratoři využíváme - bource morušového, zavíječe voskového, octomilku obecnou nebo švába amerického a ruměnici pospolnou. Seznámíme se také s některými směry výzkumu. Zabýváme se například obranyschopností hmyzu, k čemuž navíc využíváme parazitické hlístice. Takový výzkum se může uplatnit v biologické kontrole hmyzích škůdců. V následném workshopu si studenti vyzkouší pitvu larvy zavíječe voskového nakaženého hlísticemi, zblízka se podívají na mutantní linie octomilek a pod mikroskopem si prohlédnou i ostatní představené druhy. Názorně si na našich zvířatech srovnáme proměnu dokonalou s proměnou nedokonalou. Pro odvážné bude připraven fotokoutek s pakobylkami a strašilkami.

Pohled do bizarního světa parazitů

Pohled do bizarního světa parazitů

Přírodovědecká fakulta MUNI, Kamenice 5
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 13 studentů

V rámci přednášky se mladí studenti seznámí s fenoménem parazitismu, který může být přímo či nepřímo odpovědný za vznik nových druhů, nesmírnou bohatost přírody v tropech, ztrátu osrstění u člověka, za podzimní barvu listí, za estetický vzhled dnešních organismů, atd. Dozví se, co obnáší profese parazita a jakým způsobem dokáží paraziti manipulovat s hostitelem a ovlivňovat jeho chování. Milovníci filmu odhalí, kteří paraziti inspirovali autory sci-fi a mají tak své protějšky ve skutečnosti. Pro mnohé snad bude zajímavým zjištěním, že paraziti jsou nejen přirozenou součástí přírody, ale dokonce mohou být i užiteční.

Náplní workshopu bude seznámení se základními metodami sběru a zpracování helmintů pro determinaci. V první části bude demonstrována parazitologická pitva ryby v prostorách laboratoře vybavené preparačními mikroskopy Olympus SZ. Zájemci si budou moci vyzkoušet práci s binokulárním mikroskopem a sběr živých parazitů. Druhá část prezentace bude probíhat v prostorách vybavenými mikroskopy Olympus BX50 s fázovým kontrastem. Tato část bude zaměřena na práci s mikroskopem a dokumentaci parazitologického materiálu. Její hlavní náplní bude demonstrace kreslení, měření a fotodokumentace (analýza obrazu) taxonomicky významných struktur vybrané skupiny parazitů. "

Zdolej překážku!

Zdolej překážku!

Fakulta sportovních studií MUNI, Kamenice 5
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 15 studentů

Baví Tě silové sporty? Chceš umět překonávat překážky? Pak jsi tu správně! Ukážeme Ti a také naučíme parkourové triky a pak už to bude jen na Tobě, jak překážky zdoláš!

Otestuj svou sílu!

Otestuj svou sílu!

Fakulta sportovních studií MUNI, Kamenice 5
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 15 studentů

Vyzkoušej si rozdíl mezi handgripem a toegripem, uvidíš v praxi rozdíl mezi explozivní a vytrvalostní silou. Pro větší názornost Ti ukážeme videa různých sportů, kde se daný typ síly využívá.

Hýbej se, jak jen můžeš!

Hýbej se, jak jen můžeš!

Fakulta sportovních studií MUNI, Kamenice 5
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 15 studentů

Víš, jak změřit pohybovou aktivititu? Víš, co znamená termín „intenzita zátěže“? Vše Ti vysvětlíme a názorně ukážeme. Společně budeme sledovat, jak se Ti mění tepová frekvence během různé aktivity.

Jez správně, když se hýbeš!

Jez správně, když se hýbeš!

Fakulta sportovních studií MUNI, Kamenice 5
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 15 studentů

Co jíst, když se hýbeš? Vysvětlíme Ti pojem „energetická bilance“ a ukážeme praktické příklady vztahu energetického výdeje během různých denních a sportovních aktivit. Také Ti vysvětlíme energetickou hodnotu potravin. Poté Tě naučíme, jak ke každé aktivitě přiřadit správný energetický výdej, tzn., jaký máš energetický výdej a co vše můžeš sníst, když se hýbeš…

6. výuka (13. 4. 2019)

Škola počítačovou hrou

Škola počítačovou hrou

Fakulta informatiky MUNI, Botanická 68a
Věková hranice: 11-14 let
Kapacita: 36 studentů

Počítačové hry jsou dnes nejen běžným zábavním médiem, ale stále častěji se využívaji i výuce a tréninku. Přijďte si poslechnout a vyzkoušet, že hraní a vytváření počítačových her může nejen zábavné, ale i poučné. Na přednášce si povíme o tom, jak se pomocí her můžeme vzdělávat a proč oblast her patří i na univerzitu. Na workshopu nakoukneme pod pokličku tvorby her a vyzkoušíte si vytvořit vlastní herní úroveň.

Laboratoř počítačových sítí

Laboratoř počítačových sítí

Fakulta informatiky MUNI, Botanická 68a
Věková hranice: 9-11 let
Kapacita: 18 studentů

Zajímají vás, jak funguje Internet a počítačové sítě? Chceš si vyzkoušet postavit počítačovou síť postavit od základu, tedy nacvaknutí konektoru na kabel? Víš, co se děje, když do prohlížeče zadáš třeba adresu www.mjuni.cz nebo když si chceš přes Internet zahrát nějakou hru? Pojď si to vyzkoušet!
chceš přes Internet zahrát nějakou hru? Pojď si to vyzkoušet!

Jak zábavně začít s programováním

Jak zábavně začít s programováním

Fakulta informatiky MUNI, Botanická 68a
Věková hranice: 9-11 let
Kapacita: 35 studentů

Programování provází většinu činností, které tvoří svět IT. Pomáhá nám komunikovat s počítači, které následně v mnohém pomáhají nám, lidem. Tento kurz je určen studentkám a studentům, kteří s programováním teprve začínají nebo ještě nezačali. Jestli mezi ně patříte, pojďte se s námi seznámit s několika zábavnými způsoby jak s programováním začít. V přednášce se dozvíte, jaké existují možnosti, a na připravených stanovištích si některé z nich prakticky vyzkoušíte.

Na pokec s počítačem

Na pokec s počítačem

Fakulta informatiky MUNI, Botanická 68a
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 40 studentů

Kdy a koho poprvé napadlo, že by mohl mluvit se strojem? Jak fungoval první chatbot na světě? Jak si chatboty povídaly spolu? Jak si s vámi chatboty pokecají dnes? Projdeme se spolu historií povídání s počítači a vyzkoušíme si, jak dobře zvládá rozhovor v češtině skutečný robot. Nakonec si zkusíme robota i naprogramovat.

Hackerem na jedno dopoledne

Hackerem na jedno dopoledne

Fakulta informatiky MUNI, Botanická 68a
Věková hranice: 13-14 let
Kapacita: 30 studentů

Chceš vědět jaké je to být ve skutečnosti hackerem? Zajímá tě, jestli to vypadá jako ve filmu? Na kurzu odborníků z bezpečnostního týmu univerzity si můžeš bez obav vyzkoušet, jak se hackuje. Dozvíš se taky, jaké druhy hackerů existují, jestli jsou všichni špatní a další postřehy z hlídání kyberprostoru.

Hrátky s digitálním obrazem

Hrátky s digitálním obrazem

Fakulta informatiky MUNI, Botanická 68a
Věková hranice: 12-14 let
Kapacita: 20 studentů

Dá se do digitálního obrázku pořízeného například digitálním foťákem skrýt tajná informace, aby ji nikdo neviděl? A co třeba hned jiný obrázek? Jak takový skrytý obrázek zase "uvidět"? Co se s mým tajným obrázkem stane, když jej uložím třeba do JPEGu? Přijďte si poslechnout, z čeho se digitální obrázky skládají a trochu si s nimi pohrát!

5. výuka (9. 3. 2019)

Jak přemýšlí soudci?

Jak přemýšlí soudci?

Ústavní soud ČR, Joštova 8
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 30 studentů

Je těžké rozhodovat spravedlivě? Je důležitější text zákona, anebo smysl pro spravedlnost? Kdo může být soudcem a jak je zaručena jeho nezávislost? Co si počít, když proti sobě stojí různá práva a zájmy?
Na tyto a mnoho dalších otázek najdete odpovědi přímo na Ústavním soudě ČR.

Vyhoďme ho z kola ven aneb dělíme přirozenými čísly

Vyhoďme ho z kola ven aneb dělíme přirozenými čísly

Pedagogická fakulta MUNI, Poříčí 7
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 30 studentů

Pojďme si pohrát s přirozenými čísly a objevovat některé jejich vzájemné vlastnosti a vztahy. Na základě vtipných příkladů objevíme zajímavosti o prvočíslech. Nechejme se vést těmito čísly, naslouchejme jim a radost ze hry nám bude překvapivou odměnou.

Zrcadlo, zrcadlo, pověz,…

Zrcadlo, zrcadlo, pověz,…(shodná zobrazení kolem nás)

Pedagogická fakulta MUNI, Poříčí 7
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 15 studentů

Svět nás obklopuje mnoha krásami. Některé z nich se pokusíme poodhalit. Budeme hledat, objevovat, ale i tvořit vlastní obrazce podle nalezených zákonitostí. V tom všem nám pomohou nůžky, tužka, pravítko, ...., ale i dobré oko a bystrá mysl. Na pomoc si přizveme i zrcadlo, od kterého se možná dozvíme, kdo je v zemi nejkrásnější. Nebo odpověď na otázku: "Zrcadlo, zrcadlo, pověz, kdo bude v zemi zdejší co do počtu bodů nejúspěšnější." Prostě zváni jsou lidé souměrní i nesouměrní s chutí objevovat.

Stavíme, skládáme a objevujeme v geometrii

Stavíme, skládáme a objevujeme v geometrii

Pedagogická fakulta MUNI, Poříčí 7
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 30 studentů

Společně se podíváme do světa krásných tvarů a geometrických útvarů. Postavíme si tělesa ze stavebnic geomag a magformers, budeme pracovat s papírem, nůžkami a lepidlem, ze sítí těles postavíme různá tělesa.

Pestrý svět okolo nás

Pestrý svět okolo nás

Pedagogická fakulta MUNI, Poříčí 7
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 15 studentů

Čím to, že jsou krajiny na planetě Zemi tak rozmanité? Jak lidé této rozmanitosti využívají k uspokojování svých potřeb? Jak zobrazujeme svět pomocí map a co musíme vědět, abychom se jimi nenechali zmást? Na tyto a další geografické otázky budeme společně hledat odpovědi prostřednictvím digitálních technologií (mapových aplikací a dálkového průzkumu Země).

Crash kurz němčiny pro náctileté

Crash kurz němčiny pro náctileté

Pedagogická fakulta MUNI, Poříčí 7
Věková hranice: 11-14 let
Kapacita: 15 studentů

Němčina, jazyk dvou našich sousedních zemí. Vydáte-li se jen pouhých 66 km z Brna, už můžete „šprechtit“. Zjistěte, kolik toho má němčina společného s češtinou (a brněnským hantecem), a naučte se zábavnou formou pár užitečných frází pro pobyt v německy mluvících zemích. Výstupem našeho kurzu budou také Vaše krátká videa a fotografie. 

Zazpívejme si spolu francouzsky

Zazpívejme si spolu francouzsky

Pedagogická fakulta MUNI, Poříčí 7
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 15 studentů

Přijďte se naučit francouzské písničky. Společně si je poslechneme, zazpíváme a ještě si u toho zatancujeme. Vždyť slovo „šanson“ je francouzsky píseň (chanson). Několik „šansonů“ se naučíme zpaměti a zjistíme, jak je francouzština krásný jazyk: Frère Jacques, Sur le pont d’Avignon, Alouette, ... Nevadí, že neumíte zpívat perfektně (francouzsky parfait), stačí, když budete mít kuráž (francouzsky courage) zpívat francouzsky :-).

Francouzština všudypřítomná aneb všichni umíme trochu francouzsky

Francouzština všudypřítomná aneb všichni umíme trochu francouzsky

Pedagogická fakulta MUNI, Poříčí 7
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 15 studentů

Ukážeme těm, kteří francouzštinu studují, i těm, kteří francouzštinu nikdy nestudovali, že o ní mají znalosti, které jen zatím nedali do souvislostí a které jim usnadní francouzštinu vnímat, popřípadě se ji naučit nebo prohloubit své znalosti.

Ruština není nuda!

Ruština není nuda!

Pedagogická fakulta MUNI, Poříčí 7
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 15 studentů

Znáte Mrazíka, Vlka, Mášu a Babu Jagu? Všechny tyto bytosti se spojily, aby vás provedly cestou plnou zajímavostí, příběhů a kouzelných úkolů. Neumíte rusky? Nevadí. My vás naučíme! Jako bonus si můžete odnést výzdobu svých rukou vlastním jménem v azbuce.

Praktické úlohy o pohybech rostlin

Praktické úlohy o pohybech rostlin

Pedagogická fakulta MUNI, Poříčí 7
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 10 studentů

Nesahej na mě, to se mi nelíbí! Zajímá tě, jak rychle rostlina pije? Může rostlina usnout? Jak a pomocí čeho rostliny cestují? Přijď si vyzkoušet praktické úlohy o pohybech rostlin a uvidíš to na vlastní oči. Pak si ještě půjdeš vyzkoušet, jak se pohyby rostlin zkoumají v laboratoři.

Pohyby rostlin - v laboratoři

Pohyby rostlin - v laboratoři

Pedagogická fakulta MUNI, Poříčí 7
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 10 studentů

Mohou rozinky a hrášek měnit svůj tvar? Když krájíme cibuli, pláčeme, ale umí to i cibule? Může se rostlinná buňka hýbat? Dá se to nějak pozorovat? Pokud tě zajímají odpovědi na tyto otázky, přijď do laboratoře zkoumat pohyby rostlin. Pak si ještě vyzkoušíš, jak se hýbou semena, plody i celé rostliny.

Lidské smysly – díky nim vidíme, slyšíme, dotýkáme se světa

Lidské smysly – díky nim vidíme, slyšíme, dotýkáme se světa

Pedagogická fakulta MUNI, Poříčí 7
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 12 studentů

Prostřednictvím až  šesti set čidel na jeden cm2 kůže  cítíme i úder muších křídel. V celém těle máme  miliony receptorů. Smysly pracují rychleji, než dokážeme myslet, varují nás před nebezpečím a tím nám dokážou ve vypjatých situacích  zachránit život. Malé děti nerady jedí zeleninu, protože je nahořklá, tak jako většina jedovatých rostlin. Chuť nás tak chrání před otravou. Čich nám nedovolí pozřít rozkládající se maso plné smrtících bakterií, protože pach kadaverinu je člověkem vnímán jako nejvíce nesnesitelný ze všech, na rozdíl od hyeny, která jej přímo miluje. Přijďte se o smyslech dozvědět více a vyzkoušet si sami na sobě, jak fungují. Otestujeme si zrak, sluch, čich, chuť i hmat.

Měření na lidském těle

Měření na lidském těle

Pedagogická fakulta MUNI, Poříčí 7
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 15 studentů

Měření je vůbec první aktivita, se kterou se člověk setká. Sotva se narodí, už ho doktoři měří a váží. Co všechno lze na lidském těle měřit? To se dozvíte na našem semináři, kde rozhodně nebudeme používat jen metr a váhu. Prostřednictvím praktických měření se o sobě dozvíte mnoho zajímavého a snad i něco překvapivého.

Zakázané experimenty, aneb to co vám učitelé ve škole neukážou

Zakázané experimenty, aneb to co vám učitelé ve škole neukážou

Pedagogická fakulta MUNI, Poříčí 7
Věková hranice: 10-14 let
Kapacita: 15 studentů

Pokusy a experimentální práce je nepostradatelnou částí fyziky, se kterou se setkáváme již při výuce ve škole. Ne vše se ve školním prostředí dá ukázat a předvést. Pojdmě si pát takových pokusů sestrojit a vyzkoušet.

S penězi i bez nich (finanční a ekonomické hry)

S penězi i bez nich (finanční a ekonomické hry)

Pedagogická fakulta MUNI, Poříčí 7
Věková hranice: 11-14 let
Kapacita: 15 studentů

Peníze nějak ovlivňují každého z nás. Někdo je má a neví co s nimi, a jiný by věděl co s nimi, ale nemá je. Podíváme se na různé situace, u kterých hrají peníze důležitou roly, a vyzkoušíme si různé aktivity s nimi spojené. Budeme sestavovat rodinný rozpočet, budeme zjišťovat, jestli je nebo není výhodné spolupracovat, budeme vyhledávat investice se zajímavým budoucím výnosem, a budeme se vzdělávat a pracovat. Jednoduše nahlédneme prostřednictvím herních aktivit alespoň trochu do světa financí a ekonomie.

Dopravní výchova - trochu jinak

Dopravní výchova - trochu jinak

Pedagogická fakulta MUNI, Poříčí 7
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 15 studentů

V rámci stanoviště si děti ověří své vědomosti a dovednosti v oblasti pravidel provozu na pozemních komunikacích.
Děti si změří své síly v poskytování první pomoci a znalostech o technickém stavu jízdního kola.

Zábava a hry se stavebnicemi

Zábava a hry se stavebnicemi

Pedagogická fakulta MUNI, Poříčí 7
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 10 studentů

Svítící maják, houkačka, větrák, chytrý domeček, alarm, mňoukající kočka, prostorový obrázek, světla a dokonce chodící, zpívající a hýbající se robot. To všechno a mnohem víc si postavíme, vyzkoušíme a pohrajeme si s tím. Stavebnice te ponoří do tajemného světa elektroniky. Budeš si moci postavit jednoduchý projekt podle vlastního nápadu a výběru. Vše si vyzkoušíš a pohraješ si s tím. Budeš si moci postavit dokonce i kolotoč na světelný pohon nebo vesmírné vozidlo čí tank.

Kouzlení v chemii

Kouzlení v chemii

Pedagogická fakulta MUNI, Poříčí 7
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 15 studentů

Pro zájemce bude připravena sada zajímavých chemických experimentů z oblasti anorganické chemie, z nichž většinu si budou zájemci moci vyzkoušet sami a seznámit se tak blíže s praktickou stránkou chemie.

Efektní chemické pokusy

Efektní chemické pokusy

Pedagogická fakulta MUNI, Poříčí 7
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 15 studentů

Dovolujeme si představit několik netradičních chemických pokusů provázených barevnými, světelnými nebo zvukovými efekty, nejen pro pobavení, ale také pro poučení a odhalení některých z mnoha tajů chemie.

4. výuka (23. 2. 2019)

Virtuální realita nejen na hraní

Virtuální realita nejen na hraní

Lékařská fakulta MUNI, Kamenice 5
Věková hranice: 12-14 let
Kapacita: 10 studentů

Může virtuální realita působit na některé tělesné funkce člověka? Mohli bychom s využitím virtuální reality pomoci některým pacientům? Zvládnete pomocí svého dýchání ovlivňovat dění ve virtuální realitě?

Když onemocní duše

Když onemocní duše

Lékařská fakulta MUNI, Kamenice 5
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 25 studentů

Člověk se od jiných živočichů velmi liší svým složitým psychickým životem – duší. Věděli jste, že i duše může onemocnět? Porouchat se klidně můžou naše emoce (pocity), myšlení, vnímání i chování. Dá se taková lidská duše vůbec léčit? A kde asi sídlí?

Pokročilá první pomoc

Pokročilá první pomoc aneb základy neodkladné zdravotní péče

Lékařská fakulta MUNI, Kamenice 5
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 20 studentů

Vžijte se do role lékaře zachraňujícího život. Podívejte se spolu s námi, které postupy, a proč zrovna tyto, mohou mít zásadní vliv na úspěšnost lékaře bojujícího o ohrožený život. Vyzkoušejte si sami postupy, které jsou vyhrazeny lékařům a záchranářům Zdravotnické záchranné služby a urgentních příjmů.

Existují vůbec zdravé a nezdravé potraviny?

Existují vůbec zdravé a nezdravé potraviny?

Lékařská fakulta MUNI, Kamenice 5
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 25 studentů

Jak by měl vypadat vyvážený jídelníček? Co to je potravinová pyramida? Jaké potraviny jsou pro nás dobré a jak to zjistíme? Co se můžeme dočíst na obalech potravin a jak s tím nakládat? Kolik kostek cukru najdeme ve slazených limonádách a kolik cukru je už moc cukru? Vyhodili jste někdy nějakou potravinu? A dovedete si představit, jaký to má celosvětový dopad?

Infekce vrací úder

Infekce vrací úder

Lékařská fakulta MUNI, Kamenice 5
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 20 studentů

Mysleli jsme si, že hrozba infekčních chorob byla zažehnána. Antibiotická revoluce a očkovací kampaně dostaly některé zákeřné viry a bakterie na pokraj vyhynutí. V roce 1978 bylo zklikvidováno poslední útočiště pravých neštovic v Somálsku a očekávalo se, že další choroby budou následovat neštovice do mikrobiálního pekla.
Jaký to krutý omyl. Lidstvo ukolébáno vlastními úspěchy usnulo na vavřínech. Začali jsem zpochybňovat přínos očkování. Zapomněli jsme milióny mrtvých a postižených. Podcenili jsme všeho schopného nepřítele, který využil naší vlastní slabosti a zahájil protiofenzívu. Spalničky, příušnice či černý kašel jsou zpět. Máme se bát? Nebo budeme bojovat?

Cestou na Mars

Cestou na Mars

Lékařská fakulta MUNI, Kamenice 5
Věková hranice: 12-14 let
Kapacita: 25 studentů

Co se děje s lidským tělem ve vesmíru? Nahrne se nám krev do hlavy? A vadí to? Jaké výrobky z kosmického výzkumu běžně používáme? A jak se žije na mezinárodní stanici ISS? To všechno se dozvíš na tomto workshopu.

Zachraň mozek

Zachraň mozek

Lékařská fakulta MUNI, Kamenice 5
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 20 studentů

Jednej rychle! Diagnostikuj správně! Protože tady jde o život! Tvé mozkové buňky ztrácíš každou sekundu a není času nazbyt. Nauč se správně jednat v případě, že tvé blízké a kamarády překvapí mozková mrtvice.

Deformity dětské páteře aneb jak narovnat křivá záda

Deformity dětské páteře aneb jak narovnat křivá záda

Lékařská fakulta MUNI, Kamenice 5
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 25 studentů

Jak funguje zdravá páteř? Proč se nám záda křiví? Jaký je život dítěte v korzetu napravující páteř? Jaké používají ortopedi nástroje k operačnímu narovnání páteře? Jak vypadají šrouby, tyče a další implantáty? Jaká omezení mají děti po operacích páteře?

3. výuka (12. 1. 2019)

Evropa – jak ji ještě neznáte

Evropa - jak ji ještě neznáte

Centrum jazykového vzdělávání
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 20 studentů

Znalost angličtiny všichni bereme už jako samozřejmost. Pojď s námi prozkoumat i její další stránky, o kterých se ve škole jen tak nenaučíš. Provedeme tě angličtinou i češtinou, dozvíš se spoustu zajímavých informací o jazycích v Evropě, a to vše pomocí zábavných soutěží a kvízů.

Vítejte na palubě BrnoAir

Vítejte na palubě BrnoAir

Centrum jazykového vzdělávání
Věková hranice: 12-14 let
Kapacita: 25 studentů

Co takhle se proletět a letem světem poznat krásy země? Nebudeš na to sám, čekají tě a těší se na tebe stewardky nejen z České republiky. S novým rokem nová dobrodružná cesta? Proč ne! Možná by se hodilo zopakovat slovíčka na téma cestování nejen letadlem. Ať už se vydáš na lyžovačku do Alp nebo někam na jih za teplem, my ti připomeneme užitečné slovíčka a fráze. Než se dostaneme do cílové stanice, čeká nás několik mezipřistání se super aktivitami, kde budeme procvičovat slovní zásobu, se kterou na cestách oslníš. Přijď si s námi užít skvělý let!

Ekonomie v mapách (9-11)

Ekonomie v mapách

Ekonomicko-správní fakulta MUNI, Lipová 41a
Věková hranice: 9-11 let
Kapacita: 20 studentů

Během kurzu si vyzkoušíme ve speciálním počítačovém programu vytvořit kartogram, tedy jednoduchou mapu, do které budeme barevně znázorňovat statistická data. Ještě před tím si ale vysvětlíme správné zásady zpracování a všechny nezbytné náležitosti, které taková mapka musí mít. V druhé části kurzu si pak vyplníme vědomostní kvíz, ve kterém se zaměříme nejen na geografické zajímavosti o České republice.

Ekonomie v mapách (12-14)

Ekonomie v mapách

Ekonomicko-správní fakulta MUNI, Lipová 41a
Věková hranice: 12-14 let
Kapacita: 20 studentů

Během kurzu si vyzkoušíme ve speciálním počítačovém programu vytvořit kartogram, tedy jednoduchou mapu, do které budeme barevně znázorňovat statistická data. Ještě před tím si ale vysvětlíme správné zásady zpracování a všechny nezbytné náležitosti, které taková mapka musí mít. V druhé části kurzu si pak vyplníme vědomostní kvíz, ve kterém se zaměříme nejen na geografické zajímavosti o České republice.

Jak funguje burza (9-11)

Jak funguje burza

Ekonomicko-správní fakulta MUNI, Lipová 41a
Věková hranice: 9-11 let
Kapacita: 20 studentů

Chceš vědět, co je to burza? Chceš vědět, kdy vznikla a jak se na ní obchoduje? Chceš si sám naživo vyzkoušet, jaké to je být burzovním makléřem a uzavírat obchody? Pokud ano, tak se neboj a pojď na interaktivní seminář Jak funguje burza!

Jak funguje burza (12-14)

Jak funguje burza

Ekonomicko-správní fakulta MUNI, Lipová 41a
Věková hranice: 12-14 let
Kapacita: 20 studentů

Chceš vědět, co je to burza? Chceš vědět, kdy vznikla a jak se na ní obchoduje? Chceš si sám naživo vyzkoušet, jaké to je být burzovním makléřem a uzavírat obchody? Pokud ano, tak se neboj a pojď na interaktivní seminář Jak funguje burza!

Proč se starat o peníze? (9-11)

Proč se starat o peníze?

Ekonomicko-správní fakulta MUNI, Lipová 41a
Věková hranice: 9-11 let
Kapacita: 20 studentů

Zde vás čeká zajímavá aktivita z oblasti financí. Program bude podán zábavně tak, aby se v něm našli i ti nejmenší, navíc si vyzkoušíte soutěžení s ostatními.

Proč se starat o peníze? (12-14)

Proč se starat o peníze?

Ekonomicko-správní fakulta MUNI, Lipová 41a
Věková hranice: 12-14 let
Kapacita: 15 studentů

Přijďte si zahrát hru z oblasti financí s názvem Finanční svoboda. Pochopíte fungování ekonomického života jedince, budete muset sami čelit rozhodování, kterému čelí každá domácnost, nakouknete do fungování peněz a jejich oběhu v ekonomice.

Hry s čísly a slovy

Hry s čísly a slovy

Ekonomicko-správní fakulta MUNI, Lipová 41a
Věková hranice: 11-14 let
Kapacita: 20 studentů

Proč pro člověka není dobré dělat sto věcí zároveň? Jak toho udělat stokrát více? Přijďte si zahrát hru s čísly a slovy, která Vás o tom přesvědčí… Ukážeme Vám nástroje, které pomáhají manažerům v podnicích ilustrovat, proč je nepořádek neužitečný a představíme principy, které Vám odhalí, že úkoly je lepší řešit postupně.

2. výuka (8. 12. 2018)

Vysílání na Radiu R + logopedická cvičení

Vysílání na Radiu R + logopedická cvičení

Fakulta sociálních studií MUNI, Joštova 10
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 12 studentů

V radiu si budou moci příchozí děti procvičit jazyk logopedickými cvičeními, práci s dechem, naučit se říkat tečky a mnoho dalšího. Budou seznámeni s náležitostmi vstupu ve vysílání a pravidly vysílání. poté bude následovat vysílací aktivita- rozhovor se studenty. Nakonec zpětná vazba.

Jak to chodí v televizi aneb co diváci nevidí

Jak to chodí v televizi aneb co diváci nevidí

Fakulta sociálních studií MUNI, Joštova 10
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 12 studentů

Práci moderátorů známe z televizních obrazovek asi všichni. Jak to ale při vysílání vypadá v televizním studiu? S čím se musejí moderátoři potýkat? Jak funguje čtecí zařízení? To, co vidíme na obrazovkách je jen špička ledovce. Společně si ukážeme, jak vypadá práce v televizní režii a jaké jsou nástrahy moderování před zeleným plátnem. Na konci workshopu si zkusíme udělat krátké televizní vysílání.

Odkud, kudy, kam - proč se lidé stěhují z jedné země do druhé?

Odkud, kudy, kam - proč se lidé stěhují z jedné země do druhé?

Fakulta sociálních studií MUNI, Joštova 10
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 20 studentů

V semináři se společně zaměříme na to, proč se lidé stěhují z jedné země do druhé. Co je k tomu vede nebo nutí? Odkud a kam chodí nejčastěji? A jak je na tom Česká republika? Cílem semináře je představit posluchačům a posluchačkám migraci ve světě i v českém kontextu.

Spolupracovat, nebo soutěžit

Spolupracovat, nebo soutěžit

Fakulta sociálních studií MUNI, Joštova 10
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 12 studentů

Prostřednictvím semináře s workshopem děti zmapují své vnímání hodnot a postojů a zjistí, jak se tyto hodnoty odrážejí v jejich životě (rodina-škola-kroužky). V přednáškové části se seznámíme s pojmem "hodnoty", "hodnotové vzdělávání" a jejich porozumění. V praktické části (workshopu) budeme pracovat ve skupinkách, kde se zaměříme na spolupráci místo soutěže, rozvoj empatie, nalezení vlastní motivace, porozumění životním hodnotám, tvoření kvalitních vztahů atd. V rámci skupinové práce se děti učí převzít zodpovědnost a svobodně využívat vlastní potenciál, rozvíjet myšlení, empatii a pocit sounáležitosti.

Leoš Janáček

Leoš Janáček

Filozofická fakulta MUNI, Arna Nováka 1
Věková hranice: 9-11 let
Kapacita: 20 studentů

Posluchači dětské univerzity se přístupnou formou seznámí se základními údaji o životě a díle slavného brněnského skladatele. Program obsahuje množství obrazového materiálu, audio a video ukázek včetně úryvků z animovaného filmu Příhody lišky Bystroušky.

Objevujeme Mexiko: svět mnoha světů

Objevujeme Mexiko: svět mnoha světů

Filozofická fakulta MUNI, Arna Nováka 1
Věková hranice: 9-11 let
Kapacita: 20 studentů

Vydáme se společně na cestu za poznáním významných historických událostí spojených s jedinečnými civilizacemi Mayů a Aztéků, na nichž je vybudována současná fascinující mexická kultura.

Neuropsychologie v praxi aneb mozkem ku zdraví

Neuropsychologie v praxi aneb mozkem ku zdraví

Filozofická fakulta MUNI, Arna Nováka 1
Věková hranice: 12-14 let
Kapacita: 12 studentů

V úvodní přednáškové části semináře budou nastíněna některá z nosných témat současné kognitivní a experimentální psychologie.
V další části semináře si vyzkoušíme - více prakticky a interaktivně - různé „fígle, jak obalamutit lidský mozek“ a zaměříme se především na ty, které nám mohou usnadnit učení ve škole, soustředění při sportu či naše každodenní rozhodování.
Součástí této aktivity budou i praktické rady a konkrétní doporučení, jak efektivněji studovat (např. trojfázová teorie učení), jak lépe zvládat školní zátěž (tzv. stress-management), jak účinněji odpočívat (např. s využitím konkrétních relaxačních technik) a jak se sami se sebou přirozeně „domlouvat“ (se zaměřením na principy sebereflexe a imaginace ad.).
A zůstane-li nám chvíle času, pak krom takových „hříček“, k nimž budeme potřebovat pouze naše tělo a smysly (a kterými se pak budete moci „blýsknout“ i ve svém běžném životě), si vyzkoušíme i některé ze zajímavých modulů speciálního neurokognitivního software NEUROP-III nebo si pohrajeme s terapeutickým software NEWRON. Při hře pak budeme diskutovat i o principech, které za účinkem těchto hravých metod stojí a které se využívají i ve složitých případech neurorehabilitace (např. u lidí po úrazech hlavy či páteře) - protože i počítačová hra může pomáhat, že ano ;o).

Amerikou po stopách Opeřeného hada

Amerikou po stopách Opeřeného hada

Filozofická fakulta MUNI, Arna Nováka 1
Věková hranice: 12-14 let
Kapacita: 12 studentů

Vydáme se společně na cestu po úchvatném světě Latinské Ameriky tak, jak je zachycen v bájích, legendách, mýtech a vyprávěních. Seznámíme se s velkolepou minulostí i pestrou současností národů obývajících Střední Ameriku.

Sáhněte si na archeologii

Sáhněte si na archeologii

Filozofická fakulta MUNI, Arna Nováka 1
Věková hranice: 9-11 let
Kapacita: 20 studentů

Vizuálně atraktivní interaktivní formou je představena práce archeologa v terénu i v laboratoři. Součástí programu je i haptická prezentace archeologických nálezů.

Katalánský jazyk, kultura a vynálezy

Katalánský jazyk, kultura a vynálezy

Filozofická fakulta MUNI, Arna Nováka 1
Věková hranice: 9-11 let
Kapacita: 12 studentů

Všichni známe fotbalový klub Barça a lízátka Chupa chups, víte, že pochází z Katalánska? Na semináři se naučíme základní fráze, které se nám mohou hodit například při dovolené v Barceloně nebo na některé z katalánských pláží. Zjistíme, že každý Čech zná několik katalánských slov, a ani to většinou netuší. Katalánština je evropským jazykem, kterým mluví zhruba 10 milionů lidí (přibližně stejné číslo, jako počet obyvatel České republiky). Prostřednictvím zábavných aktivit si představíme některé zajímavé součásti katalánského umění a kultury, jako třeba monumenty Antonia Gaudího, fascinující lidské věže "castells" nebo katalánské vánoční tradice. A třeba nám i protagonista katalánských Vánoc "Tió" nakonec něco nadělí.

Antický Řím aneb jak (ne)může přežít civilizace.

Antický Řím aneb jak (ne)může přežít civilizace.

Filozofická fakulta MUNI, Arna Nováka 1
Věková hranice: 12-14 let
Kapacita: 12 studentů

Na Římany se valí hordy barbarů! Řím je v krizi ekonomické, vládní i náboženské. Dejme hlavy dohromady a pokusme se najít řešení, jak by mohl obstát. Je možné, že podobná situace nastane i ve 21. století? Co s tím můžeme dělat? Jaké poučení nám starověké civilizace poskytují pro budoucnost? Po stručném zasvěcení do života v pozdně antickém Římě se společně pokusíme zjistit možnosti, jaké stále rostoucí a bohatší lidstvo má, aby zabránilo podobným katastrofám. Nejoriginálnější mladý řešitel může získat titul „Poslední Říman! A nejen to...

Co vyčteme z komiksu

Co vyčteme z komiksu

Filozofická fakulta MUNI, Arna Nováka 1
Věková hranice: 12-14 let
Kapacita: 12 studentů

Máš rád komiks, zajímají tě cizí kultury? Francouzské a španělské komiksy tě provedou po významných momentech dějin francouzsky a španělsky mluvících zemí. Dozvíš se také také, jak komiks číst a co vše se lze z komiksu dozvědět.

1. výuka (10. 11. 2018)

Kolikrát bylo v Brně a na Moravě moře?

Kolikrát bylo v Brně a na Moravě moře?

Přírodovědecká fakulta MUNI, Kotlářská 267/2
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 20 studentů

Závidíme obyvatelům mnoha krajin, že břehy jejich zemí omývá moře. V dávné geologické minulosti se však moře nebo oceán nacházely nejen na jižní Moravě, ale dokonce přímo v Brně. Toto konstatování je založeno jednak na výskytu hornin, které se usadily v moři, jednak na základě přítomnosti mořských zkamenělin. Co se týče prostoru našeho města, je možné doložit přítomnost moře poprvé již zhruba před 725 miliony let až po to poslední před 15 miliony let. Mezi těmito daty se mnohokrát střídalo mořské prostředí s kontinentálním. Z charakteristických mořských zkamenělin lze uvést trilobity, různé typy mlžů a plžů, lilijice, žraločí zuby, amonity, belemnity, ryby, ústřice a další. Účastníci workshopu si budou moci prohlédnout fosílie, které dokazují přítomnost moře v různých obdobích v prostoru našeho města nebo jižní Moravy. V rámci testu si pak na základě vyslechnuté přednášky zkusí odpovědět, pro které moře byl charakteristický výskyt trilobitů, pro které zase ústřic nebo lilijic. Jaké fosílie jsou charakteristické pro kontinentální prostředí? Jak se jmenovali a kdy se poprvé objevili první suchozemští živočichové na Moravě? Žili dinosauři také v okolí Brna? Kde se dají v Brně a okolí nalézt zajímavé zkameněliny a jak vypadají pod mikroskopem? Nejlepší odpovědi budou oceněny zkamenělinami z posledního třetihorního moře na Moravě.

Teplo a teplota

Teplo a teplota

Přírodovědecká fakulta MUNI, Kotlářská 267/2
Věková hranice: 10-14 let
Kapacita: 24 studentů

Vlastnosti světa kolem nás a jevy, které pozorujeme, souvisí s teplotou, jejími rozdíly, případně změnami. Prudce ochlazená sklenička z obyčejného skla popraská, ale ze speciálního skla vydrží. Koleje se ve velkých mrazech trhají, ve velkých vedrech vybočují. V elektrickém obvodu pospojovaného z různých vodičů s různou teplotou vznikne elektrické napětí. Zmrzlá voda trhá potrubí. Některé části elektrických obvodů z vhodného materiálu se mohou elektrickým proudem nejen ohřívat, ale i chladit. Náš život závisí na velmi úzkém rozmezí naší tělesné teploty, a přesto můžeme žít i v mrazivých oblastech planety Země nejen my lidé, ale i živočichové a to jen díky tomu, že některé materiály tepelně izolují.
V přednášce si ukážeme některé neobvyklé jevy, které souvisí s teplem a teplotou. Položíme si otázku, jestli je možné bezpečně na okamžik ponořit ruku do roztaveného olova ačkoliv je tak horké, že zapaluje dřevo, nebo naopak mrazivého kapalného dusíku, ve kterém všechno mrzne na kost. V následné dílně budeme v řadě pokusů zkoumat vybrané tepelné jevy.

Digitální svět map

Digitální svět map

Přírodovědecká fakulta MUNI, Kotlářská 267/2
Věková hranice: 11-14 let
Kapacita: 20 studentů

Během přednášky se seznámíme s principy a využitím družicových navigačních systémů (GNSS) a nejčastějšími typy trojrozměrné vizualizace terénu a budov používané v kartografii společně s jejich vlastnostmi a využitelností. Představíme si ukázky 3D vizualizace zpracované v programech Adobe a Google Earth. Během workshopu si vyzkoušíme praktickou práci v terénu s přístroji GPS (nutné oblečení na ven), následně proběhne jejich zpracování v kombinaci s programem Google Earth. Vyzkoušíme si vizualizaci, úpravu a export dat v programu Google Earth.

7 miliard

7 miliard

Přírodovědecká fakulta MUNI, Kotlářská 267/2
Věková hranice: 12-14 let
Kapacita: 24 studentů

Lidská populace se za poslední století několikrát znásobila, a přestože nás dnes žije na Zemi přes 7 miliard, existují i liduprázdné regiony. Na přednášce se dozvíme, zda bude světová populace dále růst a zjistíme odpovědi na otázky jako: Kde žije typický pozemšťan? Rodí se víc holek nebo kluků? Kolika let se asi dožiju? Co všechno se dá vyčíst z věkové pyramidy? A proč se vlastně dělá Sčítání lidu?

Jazyky a písma světa

Jazyky a písma světa

Přírodovědecká fakulta MUNI, Kotlářská 267/2
Věková hranice: 12-14 let
Kapacita: 22 studentů

Jazyk lze pokládat za jeden z kulturních znaků, na základě něhož se dá charakterizovat obyvatelstvo určitého regionu. S jazyky jsou neodmyslitelně spjatá také písma používaná k jejich zápisu. Vznik, šíření, vývoj a zánik jazyků je stejně zajímavé téma jako jejich nerovnoměrné rozložení ve světě. Některými jazyky hovoří miliony lidí na několika kontinentech, zatímco jinými již pouze několik starců v zapadlých koutech světa. Které jazyky jsou nejrozšířenější a které nejpoužívanější? Jsou mezi sebou jazyky příbuzné a jak se to projevuje? Kolik jazyků vlastně existuje? Podobné otázky se dají uplatnit i ve vztahu k písmům. Nejen tyto, ale i mnohé další zajímavosti o jazycích i písmech budeme řešit v rámci přednášky. V praktické části pak budou účastníci mimo jiné na základě písemné i slyšené podoby poznávat, o jaký jazyk se jedná.

Výzkum Antarktidy

Výzkum Antarktidy

Přírodovědecká fakulta MUNI, Kotlářská 267/2
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 22 studentů

Antarktida, jižní kontinent, jeho přírodní specifika, geografie, glaciologie, klimatologie, odledněná území, vegetační oázy, fauna, flóra. To jsou základní témata, o kterých budeme diskutovat v rámci přednáškového bloku. Výzkumníci z Českého Antarktického výzkumného programu Vás provedou aktuálními směry výzkumu Jižního kontinentu a přilehlých krajů.
V rámci workshopu uvidíte, jak vypadá tučňák, co pomáhá Antarktickým lišejníkům přežít, jak se dá přímo v přírodě zjistit složení hornin, proč je důležité kalibrovat GPS, jak lze zjistit úbytek ledovců anebo si vyzkoušíte jak naplánovat vše důležité pro terénní kemp.

Hrozby z hlubin vesmíru

Hrozby z hlubin vesmíru

Přírodovědecká fakulta MUNI, Kotlářská 267/2
Věková hranice: 10-14 let
Kapacita: 20 studentů

Dnes již s velkou pravděpodobností víme, jak byli vyhubeni dinosauři. Může se tato situace opakovat? Hrozí Zemi srážka s asteroidem nebo kometou? Právě tímto tématem se bude zaobírat přednáška . Po přednášce se budeme společně věnovat vyhledávání kráterů na planetě Zemi, nasimulujeme si různé dopady asteroidů a budeme hledat takové možnosti, které mohou ohrozit lidstvo. Na konci workshopu si venku vyrobíme vlastní kráter!

1, 2, 3 ... aneb výlet do světa čísel

1, 2, 3 ... aneb výlet do světa čísel

Přírodovědecká fakulta MUNI, Kotlářská 267/2
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 20 studentů

Vydáme se do světa čísel a ukážeme si z něj některé zajímavosti. Odložíme kalkulačky a počítače a vynásobíme si přirozená čísla pomocí Napierových kostí, logaritmického pravítka a dalších pomůcek. Naučíme se počítat třetí odmocninu z paměti. Prozkoumáme některé posloupnosti, abychom zjistili, kdy nastane konec světa. Neopomineme ani prvočísla, která nám nabízí minimálně 3000 dolarů. Vrhneme se i mezi iracionální čísla a zkusíme různými experimenty stanovit hodnotu Pi i Eulerova čísla. S kalkulačkami si pak tato čísla spočítáme přesněji a uvidíme, zda se nám v nich podaří najít i svá data narození. Pozor, kalkulačky či mobily s kalkulačkou si vezměte s sebou!!!

Kolikrát bylo v Brně a na Moravě moře?

Kolikrát bylo v Brně a na Moravě moře?

Přírodovědecká fakulta MUNI, Kotlářská 267/2
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 20 studentů

Závidíme obyvatelům mnoha krajin, že břehy jejich zemí omývá moře. V dávné geologické minulosti se však moře nebo oceán nacházely nejen na jižní Moravě, ale dokonce přímo v Brně. Toto konstatování je založeno jednak na výskytu hornin, které se usadily v moři, jednak na základě přítomnosti mořských zkamenělin. Co se týče prostoru našeho města, je možné doložit přítomnost moře poprvé již zhruba před 725 miliony let až po to poslední před 15 miliony let. Mezi těmito daty se mnohokrát střídalo mořské prostředí s kontinentálním. Z charakteristických mořských zkamenělin lze uvést trilobity, různé typy mlžů a plžů, lilijice, žraločí zuby, amonity, belemnity, ryby, ústřice a další. Účastníci workshopu si budou moci prohlédnout fosílie, které dokazují přítomnost moře v různých obdobích v prostoru našeho města nebo jižní Moravy. V rámci testu si pak na základě vyslechnuté přednášky zkusí odpovědět, pro které moře byl charakteristický výskyt trilobitů, pro které zase ústřic nebo lilijic. Jaké fosílie jsou charakteristické pro kontinentální prostředí? Jak se jmenovali a kdy se poprvé objevili první suchozemští živočichové na Moravě? Žili dinosauři také v okolí Brna? Kde se dají v Brně a okolí nalézt zajímavé zkameněliny a jak vypadají pod mikroskopem? Nejlepší odpovědi budou oceněny zkamenělinami z posledního třetihorního moře na Moravě.

Teplo a teplota

Teplo a teplota

Přírodovědecká fakulta MUNI, Kotlářská 267/2
Věková hranice: 10-14 let
Kapacita: 24 studentů

Vlastnosti světa kolem nás a jevy, které pozorujeme, souvisí s teplotou, jejími rozdíly, případně změnami. Prudce ochlazená sklenička z obyčejného skla popraská, ale ze speciálního skla vydrží. Koleje se ve velkých mrazech trhají, ve velkých vedrech vybočují. V elektrickém obvodu pospojovaného z různých vodičů s různou teplotou vznikne elektrické napětí. Zmrzlá voda trhá potrubí. Některé části elektrických obvodů z vhodného materiálu se mohou elektrickým proudem nejen ohřívat, ale i chladit. Náš život závisí na velmi úzkém rozmezí naší tělesné teploty, a přesto můžeme žít i v mrazivých oblastech planety Země nejen my lidé, ale i živočichové a to jen díky tomu, že některé materiály tepelně izolují.
V přednášce si ukážeme některé neobvyklé jevy, které souvisí s teplem a teplotou. Položíme si otázku, jestli je možné bezpečně na okamžik ponořit ruku do roztaveného olova ačkoliv je tak horké, že zapaluje dřevo, nebo naopak mrazivého kapalného dusíku, ve kterém všechno mrzne na kost. V následné dílně budeme v řadě pokusů zkoumat vybrané tepelné jevy.

Digitální svět map

Digitální svět map

Přírodovědecká fakulta MUNI, Kotlářská 267/2
Věková hranice: 11-14 let
Kapacita: 20 studentů

Během přednášky se seznámíme s principy a využitím družicových navigačních systémů (GNSS) a nejčastějšími typy trojrozměrné vizualizace terénu a budov používané v kartografii společně s jejich vlastnostmi a využitelností. Představíme si ukázky 3D vizualizace zpracované v programech Adobe a Google Earth. Během workshopu si vyzkoušíme praktickou práci v terénu s přístroji GPS (nutné oblečení na ven), následně proběhne jejich zpracování v kombinaci s programem Google Earth. Vyzkoušíme si vizualizaci, úpravu a export dat v programu Google Earth.

7 miliard

7 miliard

Přírodovědecká fakulta MUNI, Kotlářská 267/2
Věková hranice: 12-14 let
Kapacita: 24 studentů

Lidská populace se za poslední století několikrát znásobila, a přestože nás dnes žije na Zemi přes 7 miliard, existují i liduprázdné regiony. Na přednášce se dozvíme, zda bude světová populace dále růst a zjistíme odpovědi na otázky jako: Kde žije typický pozemšťan? Rodí se víc holek nebo kluků? Kolika let se asi dožiju? Co všechno se dá vyčíst z věkové pyramidy? A proč se vlastně dělá Sčítání lidu?

Jazyky a písma světa

Jazyky a písma světa

Přírodovědecká fakulta MUNI, Kotlářská 267/2
Věková hranice: 12-14 let
Kapacita: 22 studentů

Jazyk lze pokládat za jeden z kulturních znaků, na základě něhož se dá charakterizovat obyvatelstvo určitého regionu. S jazyky jsou neodmyslitelně spjatá také písma používaná k jejich zápisu. Vznik, šíření, vývoj a zánik jazyků je stejně zajímavé téma jako jejich nerovnoměrné rozložení ve světě. Některými jazyky hovoří miliony lidí na několika kontinentech, zatímco jinými již pouze několik starců v zapadlých koutech světa. Které jazyky jsou nejrozšířenější a které nejpoužívanější? Jsou mezi sebou jazyky příbuzné a jak se to projevuje? Kolik jazyků vlastně existuje? Podobné otázky se dají uplatnit i ve vztahu k písmům. Nejen tyto, ale i mnohé další zajímavosti o jazycích i písmech budeme řešit v rámci přednášky. V praktické části pak budou účastníci mimo jiné na základě písemné i slyšené podoby poznávat, o jaký jazyk se jedná.

Výzkum Antarktidy

Výzkum Antarktidy

Přírodovědecká fakulta MUNI, Kotlářská 267/2
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 22 studentů

Antarktida, jižní kontinent, jeho přírodní specifika, geografie, glaciologie, klimatologie, odledněná území, vegetační oázy, fauna, flóra. To jsou základní témata, o kterých budeme diskutovat v rámci přednáškového bloku. Výzkumníci z Českého Antarktického výzkumného programu Vás provedou aktuálními směry výzkumu Jižního kontinentu a přilehlých krajů.
V rámci workshopu uvidíte, jak vypadá tučňák, co pomáhá Antarktickým lišejníkům přežít, jak se dá přímo v přírodě zjistit složení hornin, proč je důležité kalibrovat GPS, jak lze zjistit úbytek ledovců anebo si vyzkoušíte jak naplánovat vše důležité pro terénní kemp.

Hrozby z hlubin vesmíru

Hrozby z hlubin vesmíru

Přírodovědecká fakulta MUNI, Kotlářská 267/2
Věková hranice: 10-14 let
Kapacita: 20 studentů

Dnes již s velkou pravděpodobností víme, jak byli vyhubeni dinosauři. Může se tato situace opakovat? Hrozí Zemi srážka s asteroidem nebo kometou? Právě tímto tématem se bude zaobírat přednáška . Po přednášce se budeme společně věnovat vyhledávání kráterů na planetě Zemi, nasimulujeme si různé dopady asteroidů a budeme hledat takové možnosti, které mohou ohrozit lidstvo. Na konci workshopu si venku vyrobíme vlastní kráter!

1, 2, 3 ... aneb výlet do světa čísel

1, 2, 3 ... aneb výlet do světa čísel

Přírodovědecká fakulta MUNI, Kotlářská 267/2
Věková hranice: 9-14 let
Kapacita: 20 studentů

Vydáme se do světa čísel a ukážeme si z něj některé zajímavosti. Odložíme kalkulačky a počítače a vynásobíme si přirozená čísla pomocí Napierových kostí, logaritmického pravítka a dalších pomůcek. Naučíme se počítat třetí odmocninu z paměti. Prozkoumáme některé posloupnosti, abychom zjistili, kdy nastane konec světa. Neopomineme ani prvočísla, která nám nabízí minimálně 3000 dolarů. Vrhneme se i mezi iracionální čísla a zkusíme různými experimenty stanovit hodnotu Pi i Eulerova čísla. S kalkulačkami si pak tato čísla spočítáme přesněji a uvidíme, zda se nám v nich podaří najít i svá data narození. Pozor, kalkulačky či mobily s kalkulačkou si vezměte s sebou!!!

Pro studenty 15–17 let

7. výuka (11. 5. 2019)

Jak funguje rakovina?

Jak funguje rakovina?

BIOSKOP, Kamenice 5
Věková hranice: 15-17 let
Kapacita: 15 studentů

Rakovina. Nádor. Onkologické onemocnění – všechny tyto pojmy jsou v této době často skloňované v médiích i mezi odbornou veřejností. Málokdo ale dokáže vysvětlit, proč toto onemocnění zůstává takovým strašákem a proč stále nemáme spolehlivou a účinnou léčbu. 
Během seminárně-diskuzní části kurzu se studenti seznámí s palčivými otázkami oboru, odhalí příčiny vzniku rakoviny i jak proti ní tělo (ne)dokáže bojovat samo. Zjistí, jaké možnosti poskytuje moderní terapie a zamyslí se nad etikou celého problému.
V experimentální části budou mít studenti možnost si prakticky vyzkoušet mikroskopické hodnocení nátěrů buněk a seznámit se s typickými změnami na chromozomech u nádorových buněk. Zároveň se budou zabývat počítáním množících se buněk a pojmem doubling time.

Životní prostředí a zdraví

Životní prostředí a zdraví

RECETOX, Kamenice 5
Věková hranice: 15-17 let
Kapacita: 15 studentů

V čem jsou nebezpečné účtenky z obchodu, zpomalovače hoření nebo impregnační nátěry?
Proč ryby v řekách mění pohlaví?
Můžou vaše vlasy obsahovat rtuť?
Je ohřívání jídla v plastových nádobách bezpečné?
Zajímají vás odpovědi na tyto otázky?

Přijďte se podívat k nám na RECETOX (Centrum pro výzkum toxických látek v prostředí). Ve výzkumném centru se zabýváme kontaminací životního prostředí toxickými látkami - jejich osudem, přeměnou a degradací. Zvláštní důraz je kladen na ovlivnění zdraví a kvality života člověka.
Vlastníma rukama si vyzkoušíte práci s živými organismy. Dozvíte se, co je to ekotoxikologický biotest.

Zabiják metanol

Zabiják metanol

CEITEC, Kamenice 5
Věková hranice: 15-17 let
Kapacita: 10 studentů

Pomocí NMR spektroskopie bude provedena analýza vzorků ovocných destilátů a cílem bude vyhodnotit, které destiláty obsahují smrtelnou nebo zdraví ohrožující koncentraci metanolu. Studenti se seznámí se základy NMR (nukleární magnetická rezonance) a biochemickými procesy odbourávání metanolu a etanolu v těle.

Co je DNA?

Co je DNA?

CEITEC, Kamenice 5
Věková hranice: 15-17 let
Kapacita: 10 studentů

DNA je klíčová molekula pro život buňky, ve které je uložena genetická informace. Příběh objevů, jež vedly k pochopení role DNA je stejně fascinující jako objevy samotné. Tento příběh nám poslouží k tomu, abychom si ukázali, jak věda funguje a jak vědkyně a vědci popisují svět kolem sebe. Za odměnu se pak naučíme izolovat DNA pomocí běžně dostupných materiálů.

6. výuka (13. 4. 2019)

Vývoj her - snadno a rychle

Vývoj her - snadno a rychle

Fakulta informatiky MUNI, Botanická 68a
Věková hranice: 15-17 let
Kapacita: 25 studentů

_

5. výuka (9. 3. 2019)

Jak přemýšlí soudci?

Jak přemýšlí soudci?

Ústavní soud ČR, Joštova 8
Věková hranice: 15-17 let
Kapacita: 10 studentů

Jaký je proces rozhodování soudců? Co vše musí zvážit? Je těžké rozhodovat spravedlivě? Rozhoduje se soudce vždy jen podle práva nebo zohledňuje i principy spravedlnosti a morálky? Na tyto a mnoho dalších otázek najdete odpovědi přímo na Ústavním soudě ČR.

Crash kurz němčiny, pro náctileté

Crash kurz němčiny, pro náctileté

Pedagogická fakulta MUNI, Poříčí 7
Věková hranice: 15-17 let
Kapacita: 8 studentů

Němčina, jazyk dvou našich sousedních zemí. Vydáte-li se jen pouhých 66 km z Brna, už můžete „šprechtit“. Zjistěte, kolik toho má němčina společného s češtinou (a brněnským hantecem), a naučte se zábavnou formou pár užitečných frází pro pobyt v německy mluvících zemích.  Výstupem našeho kurzu budou také Vaše krátká videa a fotografie.

Ruština v pohybu

Ruština v pohybu

Pedagogická fakulta MUNI, Poříčí 7
Věková hranice: 15-17 let
Kapacita: 8 studentů

Krasnyj jako červený? Okurky jako nedopalky? H jako N? Proč je to v ruštině jinak než v češtině? Cesta napříč vývojem a dějinami dvou příbuzných slovanských jazyků, češtiny a ruštiny, zavede vás do staroslověnštiny, názorně ukáže vznik zrádných písmen ruské abecedy a shodných slov, která změnila svůj význam. Vše bude objasněno s pomocí jazykových a deskových her, kvízů a interaktivních on-line slovníků a portálů.

Praktické úlohy o pohybech rostlin

Praktické úlohy o pohybech rostlin

Pedagogická fakulta MUNI, Poříčí 7
Věková hranice: 15-17 let
Kapacita: 8 studentů

O rostlinách si většina lidí myslí, že se moc nehýbou. Přijďte na naše praktické cvičení a vyzkoušejte si, že tomu tak není. Rostliny se nejen pohybují, ale také přemisťují z místa na místo. Seznamte se strategiemi, které k tomu používají, a vyzkoušejte si, že na různé podněty reagují různě. Ve druhé části programu si pak můžete vyzkoušet laboratorní techniky, kterými lze pohyby rostlin zkoumat.

Zkoumáme pohyby rostlin v laboratoři

Zkoumáme pohyby rostlin v laboratoři

Pedagogická fakulta MUNI, Poříčí 7
Věková hranice: 15-17 let
Kapacita: 8 studentů

Jak a proč buňky rostlin přijímají a vydávají vodu? A jak ji vydává celá rostlina? Může se rostlinná buňka hýbat? A lze to všechno nějakým způsobem pozorovat? Dala by se pozorovat produkce kyslíku rostlinou? Přijď si to do laboratoře vyzkoušet! Potřebovat budeme jen cibuli, bramboru, jednu pokojovou rostlinu v květináči a jednu z akvária. A k tomu samozřejmě laboratorní techniku! Nakonec si ještě vyzkoušíš, jak se hýbou semena, plody i celé rostliny.

Lidské smysly – díky nim vidíme, slyšíme, dotýkáme se světa

Lidské smysly – díky nim vidíme, slyšíme, dotýkáme se světa

Pedagogická fakulta MUNI, Poříčí 7
Věková hranice: 15-17 let
Kapacita: 8 studentů

Prostřednictvím až  šesti set čidel na jeden cm2 kůže  cítíme i úder muších křídel. V celém těle máme  miliony receptorů. Smysly pracují rychleji, než dokážeme myslet, varují nás před nebezpečím a tím nám dokážou ve vypjatých situacích  zachránit život. Malé děti nerady jedí zeleninu, protože je nahořklá, tak jako většina jedovatých rostlin. Chuť nás tak chrání před otravou. Čich nám nedovolí pozřít rozkládající se maso plné smrtících bakterií, protože pach kadaverinu je člověkem vnímán jako nejvíce nesnesitelný ze všech, na rozdíl od hyeny, která jej přímo miluje. Vyzkoušíme si sami na sobě, jak smysly fungují. Otestujeme si zrak, sluch, čich, chuť i hmat. Pracují lidské smysly dokonale i v mikrogravitaci? Přijďte se dozvědět o zkušenostech kosmonautů.

Zakázané experimenty, aneb to co vám učitelé ve škole neukážou

Zakázané experimenty, aneb to co vám učitelé ve škole neukážou

Pedagogická fakulta MUNI, Poříčí 7
Věková hranice: 15-17 let
Kapacita: 8 studentů

Pokusy a experimentální práce je nepostradatelnou částí fyziky, se kterou se setkáváme již při výuce ve škole. Ne vše se ve školním prostředí dá ukázat a předvést. Pojdmě si pát takových pokusů sestrojit a vyzkoušet.

Kouzlení v chemii

Kouzlení v chemii

Pedagogická fakulta MUNI, Poříčí 7
Věková hranice: 15-17 let
Kapacita: 8 studentů

Pro zájemce bude připravena sada zajímavých chemických experimentů z oblasti anorganické chemie, z nichž většinu si budou zájemci moci vyzkoušet sami a seznámit se tak blíže s praktickou stránkou chemie. Pokusům bude předcházet zajímavý výklad.

Efektní chemické pokusy

Efektní chemické pokusy

Pedagogická fakulta MUNI, Poříčí 7
Věková hranice: 15-17 let
Kapacita: 8 studentů

Dovolujeme si představit několik netradičních chemických pokusů provázených barevnými, světelnými nebo zvukovými efekty, nejen pro pobavení, ale také pro poučení a odhalení některých z mnoha tajů chemie. Pokusům bude předcházet zajímavý výklad.

4. výuka (23. 2. 2019)

S jídlem se to komplikuje

S jídlem se to komplikuje

Lékařská fakulta MUNI, Kamenice 5
Věková hranice: 15-17 let
Kapacita: 25 studentů

Co to znamená „porucha příjmu potravy“? Koho se PPP týká? Můžou onemocnět jenom dívky? Je onemocnění PPP věkově omezeno? Jak můžu pomoct bližnímu? Je pravda, že každá holka s mentální anorexií chce prostě jen vypadat jako oblíbená herečka? Proč taková nemoc vůbec začne?

Infekce HIV – stále aktuální

Infekce HIV – stále aktuální

Lékařská fakulta MUNI, Kamenice 5
Věková hranice: 15-17 let
Kapacita: 25 studentů

Infekce HIV je největší pandemií v historii lidstva. Přesto, že již máme k dispozici efektivní léčbu, zůstává nadále onemocněním nevyléčitelným. Možnost reálné nákazy tak stále trvá a představuje velké riziko zejména pro mladou populaci.

3. výuka (12. 1. 2019)

Jazyky světa kolem nás

Jazyky světa kolem nás

Centrum jazykového vzdělávání
Věková hranice: 15-17 let
Kapacita: 20 studentů

Žijeme v Evropě moderní doby, ale mnoho toho o jazycích kolem nás nevíme. V našem výukovém workshopu poznáš známé i neznámé, fakta i praktické informace, které se ti budou hodit jak nyní, tak i v dospělosti. Zahrajeme si spoustu zábavných kvízů, ve kterých můžeš ukázat svou bystrost a dozvědět se mnoho zajímavých informací, se kterými se v normální výuce nemusíš setkat.

Manažerské hry

Manažerské hry

Ekonomicko-správní fakulta MUNI, Lipová 41a
Věková hranice: 15-17 let
Kapacita: 20 studentů

Proč pro člověka není dobré dělat sto věcí zároveň? Jak toho udělat stokrát více? Přijďte si zahrát hru s čísly a slovy, která Vás o tom přesvědčí… Ukážeme Vám nástroje, které pomáhají manažerům v podnicích ilustrovat, proč je nepořádek neužitečný a představíme principy, které Vám odhalí, že úkoly je lepší řešit postupně.

Proč se starat o peníze?

Proč se starat o peníze?

Ekonomicko-správní fakulta MUNI, Lipová 41a
Věková hranice: 15-17 let
Kapacita: 15 studentů

Přijďte si zahrát hru z oblasti financí s názvem Finanční svoboda. Pochopíte fungování ekonomického života jedince, budete muset sami čelit rozhodování, kterému čelí každá domácnost, nakouknete do fungování peněz a jejich oběhu v ekonomice.

2. výuka (8. 12. 2018)

Vysílání na Radiu R

Vysílání na Radiu R

Fakulta sociálních studií MUNI, Joštova 10
Věková hranice: 15-17 let
Kapacita: 10 studentů

V radiu si procvičíte jazyk logopedickými cvičeními, práci s dechem, naučíte se říkat tečky a mnoho dalšího. Seznámíte se i s náležitostmi vstupu ve vysílání a pravidly vysílání. Poté bude následovat vysílací aktivita - rozhovor se studenty. Nakonec zpětná vazba.

Jak to chodí v televizi aneb co diváci nevidí

Jak to chodí v televizi aneb co diváci nevidí

Fakulta sociálních studií MUNI, Joštova 10
Věková hranice: 15-17 let
Kapacita: 10 studentů

Práci moderátorů známe z televizních obrazovek asi všichni. Jak to ale při vysílání vypadá v televizním studiu? S čím se musejí moderátoři potýkat? Jak funguje čtecí zařízení? To, co vidíme na obrazovkách je jen špička ledovce. Společně si ukážeme, jak vypadá práce v televizní režii a jaké jsou nástrahy moderování před zeleným plátnem. Na konci workshopu si zkusíme udělat krátké televizní vysílání.

Migrace jako součást (nejen české) historie (1918-2018)

Migrace jako součást (nejen české) historie (1918-2018)

Fakulta sociálních studií MUNI, Joštova 10
Věková hranice: 15-17 let
Kapacita: 10 studentů

Jak se proměňovala migrace za posledních sto let? Jaká je pozice České republiky na mapě světové migrace? Na tyto otázky se zaměří seminář s názvem „Migrace jako součást (nejen české) historie (1918-2018)“. Na základě statistik a sociologických výzkumů si ukážeme, že migrace z/do České republiky není ničím novým, jak by se na první pohled mohlo zdát. Cílem je nabídnout pohled na současné migrační proudy v ČR i v Evropě obohacený o sociologické poznatky o současných i minulých migračních tocích.

Moc obrazů

Moc obrazů

Filozofická fakulta MUNI, Arna Nováka 1
Věková hranice: 15-17 let
Kapacita: 10 studentů

Znázorňují fotky na instagramu „pravdu“? Může obraz změnit dějiny? Nebo alespoň jeden lidský osud? Proč člověk tvoří obrazy? Proto, aby vyjádřil, co cítí? Nebo proto, aby získal peníze a vládu nad ostatními?
Studenti se seznámí s několika uměleckými předměty a budou se zamýšlet nad tím, proč vznikly, jak je diváci vnímali v minulosti a jak je vnímáme nyní. Součástí programu bude krátká přednáška, práce ve skupinách a společná diskuse.

Současná společnost zemí Latinské Ameriky

Současná společnost zemí Latinské Ameriky

Filozofická fakulta MUNI, Arna Nováka 1
Věková hranice: 15-17 let
Kapacita: 10 studentů

Kombinace přednášky a workshopu představí kulturní rozmanitost hispanoamerického světa. Profil současné společnosti v jednotlivých španělsky mluvících zemích Latinské Ameriky bude zasazen do širšího kontextu tak, aby jasněji vyniklo vzájemné prolínání kulturních vlivů i to jak se projevily na místních tradicích a zvycích, které se dochovaly až dodnes. Pozornost bude věnována některým zajímavým obyčejům, typickým svátkům a slavnostem.

1. výuka (10. 11. 2018)

Aralské jezero

Aralské jezero

Přírodovědecká fakulta MUNI, Kotlářská 267/2
Věková hranice: 15-17 let
Kapacita: 12 studentů

Aralské jezero bylo čtvrtým největším jezerem na světě. Dnes už v podobě, v jaké je stále ještě zakresleno ve většině atlasů, neexistuje. Na přednášce se seznámíme s příčinami i důsledky této ekologické katastrofy. V rámci diskuzní hry s rolemi se taky zamyslíme nad možnými strategiemi řešení.

Jazyky a písma světa

Jazyky a písma světa

Přírodovědecká fakulta MUNI, Kotlářská 267/2
Věková hranice: 15-17 let
Kapacita: 15 studentů

Jazyk lze pokládat za jeden z kulturních znaků, na základě něhož se dá charakterizovat obyvatelstvo určitého regionu. S jazyky jsou neodmyslitelně spjatá také písma používaná k jejich zápisu. Vznik, šíření, vývoj a zánik jazyků je stejně zajímavé téma jako jejich nerovnoměrné rozložení ve světě. Některými jazyky hovoří miliony lidí na několika kontinentech, zatímco jinými již pouze několik starců v zapadlých koutech světa. Které jazyky jsou nejrozšířenější a které nejpoužívanější? Jsou mezi sebou jazyky příbuzné a jak se to projevuje? Kolik jazyků vlastně existuje? Podobné otázky se dají uplatnit i ve vztahu k písmům. Nejen tyto, ale i mnohé další zajímavosti o jazycích i písmech budeme řešit v rámci přednášky. V praktické části pak budou účastníci mimo jiné na základě písemné i slyšené podoby poznávat, o jaký jazyk se jedná.

Výzkum Antarktidy

Výzkum Antarktidy

Přírodovědecká fakulta MUNI, Kotlářská 267/2
Věková hranice: 15-17 let
Kapacita: 11 studentů

"Antarktida, jižní kontinent, jeho přírodní specifika, geografie, glaciologie, klimatologie, odledněná území, vegetační oázy, fauna, flóra. To jsou základní témata, o kterých budeme diskutovat v rámci přednáškového bloku. Výzkumníci z Českého Antarktického výzkumného programu Vás provedou aktuálními směry výzkumu Jižního kontinentu a přilehlých krajů.

V rámci workshopu uvidíte, jak vypadá tučňák, co pomáhá Antarktickým lišejníkům přežít, jak se dá přímo v přírodě zjistit složení hornin, proč je důležité kalibrovat GPS, jak lze zjistit úbytek ledovců anebo si vyzkoušíte jak naplánovat vše důležité pro terénní kemp."

Hrozby z hlubin vesmíru

Hrozby z hlubin vesmíru

Přírodovědecká fakulta MUNI, Kotlářská 267/2
Věková hranice: 15-17 let
Kapacita: 12 studentů

Dnes již s velkou pravděpodobností víme, jak byli vyhubeni dinosauři. Může se tato situace opakovat? Hrozí Zemi srážka s asteroidem nebo kometou? Právě tímto tématem se bude zaobírat přednáška. Po přednášce se budeme společně věnovat vyhledávání kráterů na planetě Zemi, nasimulujeme si různé dopady asteroidů a budeme hledat takové možnosti, které mohou ohrozit lidstvo. Na konci workshopu si venku vyrobíme vlastní kráter!

Kontakty

Mgr. Monika Mikulová

Masarykova univerzita
Odbor vnějších vztahů a marketingu
E-mail: mjuni@muni.cz

Sídlo:
Rektorát MUNI
Žerotínovo náměstí 9
601 77 Brno

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info