Škrábeš jako kocour!

Termín Datum konání Pořádající pracoviště Typ kurzu
Prosinec 2016 – studenti 10. 12. 2016 Studenti MjUNI

Možné i nemožné, mysl i tělo, člověk a lidé

V úvodní přednáškové části se pokusíme nastínit některá z nosných témat současné kognitivní a experimentální psychologie. Zábavnou a přitom poučnou formou krátké interaktivní přednášky se zaměříme na vybrané teoretické poznatky, které posléze rozvineme ve dvou návazných seminářích – tedy v menších skupinkách a za využití instrumentária Psychologického ústavu FF MU.

Pokusíme se poodhalit principy fungování lidské mysli, ponoříme se do tajů optických klamů a dalších iluzí, vyzkoušíme si pár „fíglů“, jak „obalamutit“ lidský mozek.

Součástí přednášky budou i základní informace k přístrojům, které pak prakticky využijeme v návazných seminářích, jako například: 3D brýle s lokalizací směru pohledu, eye-tracker, speciální neurokognitivní software NEUROP, terapeutický hrový software NEWRON a také některé z více jak sto let starých přístrojů z původního experimentální vybavení ústavu (Schulzova pumpa, dexterimetr či Zrcadlové kreslení).

Úvodní přednášku povede PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.

Škrábeš jako kocour! Poruchy psaní a náš „tabletový“ výzkum

Psaní nás provází celý náš život. Už před nástupem na základní školu se snažíme napsat svoje jméno. Dle našich výzkumných zjištění stráví děti ve škole psaním přibližně dvě hodiny času. Psaní nás nemine ani ne univerzitě nebo v práci. Co, ale děti, co se to nenaučí a mají se psaním problémy? Jak se asi cítí? A jak jejich písmo vypadá? V rámci našeho semináře si zkusíme zodpovědět všechny tyto otázky.  V první části semináře si vysvětlíme, co je dysgrafie, kdo je dysgrafik a s čím to souvisí. V druhé části si můžete vyzkoušet, jak se písmo zaznamenává. Náš výzkumný mezinárodní tým analyzuje proces psaní u dětí za pomocí moderní techniky – grafických tabletů. Vysvětlíme si, co všechno jsme schopní zaznamenávat a jak nám to pomáhá k lepšímu pochopení poruch psaní.

Seminář povede Mgr. Katarína Šafárová.

místnost B2.11

Věková skupina: 11-14 let